کانون‌های بیماری دامی خراسان شمالی ۱۶ درصد کاهش یافت

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: شمار کانون‌های بیماری دامی واگیر و استراتژیک استان در دولت سیزهم نسبت به پیش از آن ۱۶ درصد کاهش یافت.

حمید رمضانی گفت: انجام اقدامات و برنامه‌های مختلف دامپزشکی در استان سبب شد تا شمار کانون‌های بیماری واگیر دامی و استراتژیک از ۶۳ کانون به ۵۳ کانون کاهش یابد.

وی افزود: برگزاری اردو‌های جهادی هفتگی با همکاری بسیج سازندگی از دیگر اقداماتی است که سبب توسعه خدمات رسانی به دامداران شد به طوری که تنها در سال گذشته اردو‌های جهادی در ۴۶ روستا برگزار و در آن فعالیت‌های آموزش، واکسیناسیون مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی دام انجام شد.

رمضانی ادامه داد: مراکز درمانی دامپزشکی استان در دولت سیزدهم به مراکز دهستان‌ها و نقاط محروم توسعه یافت و علاوه بر آن خدمات برون سپاری و واگذاری خدمات به بخش غیردولتی دامپزشکی نیز بیشتر شد.

افزایش ۱۵ درصدی خدمات مایه کوبی

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی توسعه خدمات واکسیناسیون را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: پوشش ایمنی مایه کوبی دام نسبت به پیش از آن از ۷۵ درصد به ۹۰ درصد رسید و بر این اساس ۱۵ درصد افزایش یافت.

رمضانی درباره چالش‌ها و مشکلات بخش دامپزشکی استان اظهار کرد: عدم استقبال دامداران از بیمه دام مانع از ارایه برخی خدمات دامپزشکی در حوزه سلامت شده است و کاهش عملیات سل و بروسلوز را به همراه داشته است.

وی افزود: سنتی بودن بافت کشتارگاه‌های دام خراسان شمالی و عدم ساماندهی دلالان و واسطه‌ها در میادن دام و افزایش جابجایی بی رویه دام زنده در استان از دیگر دغدغه‌ها و چالش‌ها برای کنترل بیماری‌ها است.

خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور قطب دامداری و دامپروری کشور محسوب می‌شود و در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.