اولین گام برای نقش تمدن‌سازی دانشگاه، تکریم دانشمندان و اندیشمندان است

رئیس دانشگاه تهران گفت: هدف اصلی اعطای نشان عالی دانش، در راستای نقشه راهی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ترسیم کردند.

رئیس دانشگاه تهران در آئین اعطای نشان عالی دانش گفت: هدف اصلی اعطای نشان عالی دانش به اساتید برجسته در راستای نقشه راهی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ترسیم کردند.

 مقیمی: اولین گام برای نقش تمدن‌سازی دانشگاه، تکریم دانشمندان و اندیشمندان است | دکتر زلفی‌گل: اعطای نشان عالی دانش در راستای امیدآفرینی و هویت‌سازی است | دکتر خسروپناه: علم توأم با ایمان تعالی‌بخش است

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران امروز دوشنبه ۴ تیر ماه در آئین اعطای نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران که در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب، دانشگاه تمدن‌ساز دارای نقش محوری برای دستیابی به اهداف تمدن نوین ایرانی اسلامی است و اولین گام برای ایفای این نقش، تکریم عالمان و دانشمندان و اندیشمندان است.

 مقیمی ادامه داد: وظیفه انسانی ما است که هر فردی اگر خدمتی به ما ارائه کرد، قدردانش باشیم؛ بویژه قدردان دانشمندانی که هویت تمدنی ما را شکل می‌دهند. اگر می‌خواهیم نقش علم در جامعه تداوم پیدا کند و علم بتواند پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی بشر باشد، راهی جز این نداریم که عالمان و دانشمندان در صدر قرار گیرند.

رئیس دانشگاه تهران در زمینه بایسته‌های تحقق مؤلفه‌های تمدن نوین ایرانی اسلامی نیز بیان داشت: دانشمندان و اندیشمندان را به عنوان ستون خیمه تمدن نوین ایرانی اسلامی قلمداد می‌کنیم؛ ستونی که این تمدن را محافظت می‌کند و با از خودگذشتگی و ایثار در جهت ترفیع جایگاه آن از هیچ کوششی دریغ ندارند و با عشق به ذات اقدس الهی و عشق خدمت به پیشرفت و برای اجرای منویات علمی، تلاش‌های بی‌شائبه‌ای انجام می‌دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز ضمن تقدیر از ابتکار رئیس دانشگاه تهران برای اعطای نشان عالی دانش به دانشمندان کشور، این اقدام را در راستای امیدآفرینی و هویت‌سازی دانست و گفت: قطعاً این اقدام یک اثربخش و امیدآفرین برای جوانان و مردم ایران است.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در آئین دومین دوره آئین اعطای نشان عالی گفت: تحقق مرجعیت علمی یکی از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مرجعیت علمی بخش‌های مختلفی دارد. در مقیاس فردی، همین کاری است که دانشگاه تهران انجام داده است، در مقیاس دانشکده‌ای، گروهی و ملی و منطقه‌ای هم موضوعی است که وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه دارند پیگیری کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه در بسیاری از کشورها کار یک امر مقدس است، اظهار داشت: حرص زدن برای علم و دانش و تبدیل دانش به ثروت یک امر مقدس است.

وی با تقدیر از اقدام رئیس دانشگاه تهران برای اعطای نشان عالی دانشگاه به دانشمندان کشور، گفت: کاری که شما انجام دادید و این انسان‌های بزرگ را شناسایی و به جامعه معرفی کردید کار بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: من باور دارم وقتی رئیس دانشگاه از این جنس باشد، اینگونه اقدامات را انجام می‌دهد همانگونه که دکتر مقیمی خود از دانشمندان پر استناد و یک درصد دانشمندان بومی کشور هستند.

 زلفی‌گل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار امیدواری که خدا انسان‌های بزرگ را بر سر راه جوانان این کشور قرار دهد؛ چرا که وقتی انسان بزرگ سرراه زندگی جوانان و فرزندانمان قرار بگیرد این جوان و این دانشجو مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند و بدون شک دانشجویانی که استادانی دارند که استادان علم و معنا، استادان دلسوز هستند، آن دانشجو به اهدافش می‌رسد و انتخاب چنین دانشمندان و انسان‌های بزرگ به جامعه این مفهوم را می‌رساند که ما قدر بزرگان را می‌دانیم و آن‌ها را بر صدر می‌نشانیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از دکتر مصلی‌نژاد برای اقدامات خیرخواهانه در آموزش عالی قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم با تبریک عید غدیر، اظهار کرد: پس از بررسی‌های فراوان استادان برجسته در کمیته‌ها، ۱۱ نفر برای اعطای نشان عالی دانش انتخاب شدند. البته استادان فراوانی داریم که لیاقت دریافت نشان عالی دانش را دارند، خدا را شاکر هستیم امسال هم این اتفاق مبارک افتاد و به این نشان عالی به جمعی از استادان فرهیخته اثرگذار و حکمت‌بنیان اعطا شد و همچنین هدیه‌ای که از سوی خیرین عزیز تهیه شده است، تقدیم آنها خواهد شد.

وی در تشریح جایگاه علم در اسلام، به سه اصل اشاره کرد و گفت: اصل اول اینکه علم نزد خدا است و تاکید می‌شود ما چه در علوم عقلی، فلسفی، تجربی و علوم مختلف نگاه توحیدی داشته باشیم رازش این آیه شریفه است که العلم عندالله. اصل دوم این است که انسان با فراگیری علم نباید گرفتار غرور شود، قرآن می‌فرماید که اگر دانشی فرار گرفتید، خیال نکنید علم ماکان و مایکون دارید؛ چراکه علم نزد بشر، علم قلیلی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اصل سوم این است که علم که به انسان رسیده باعث ایمان می‌شود. علم توأم با ایمان تعالی بخش است و انسان و جامعه را به تعالی سوق می‌دهد و صاحبان علم در نزد خدا درجات دارند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: دانشگاه تهران کاری نو شروع کرده است که می‌تواند ایده‌ای مناسب برای اجرا در سراسر کشور باشد که جایگاه علم و عالم را گرامی بداریم. روز غدیر هم روز انتخاب علم بود چون در روز غدیر، کسی به رهبری انتخاب شد که دانشمندترین بود. بنا به تعبیر قرآن، پیامبر (ص) عالم‌ترین و دانشمندترین فرد را برای رهبری مسلمانان انتخاب کردند. ما باید قدر عالمان خودمان را بدانیم و به داشته‌های خودمان افتخار و اعتماد کنیم و یکی از نشانه‌های علم و درک و فهم و درایت، فهمیدن جایگاه و اندازه خود در دنیاست.

وی افزود: ما دانشمندان بزرگی داریم که در عرصه علمی دنیا پرآوازه هستند. حتماً عالمان و دانشمندان بزرگی وجود دارند که باید به نوبت از آنها تقدیر شده و برای ملت بزرگ ایران رونمایی شوند‌. سه اصل قرآنی وجود دارند که تغییرناپذیر هستند؛ اصل اول اینکه خداوند در برابر همه چیزهایی که به ما می‌دهد ما را آزمایش می‌کند و هرچه دانشمندتر باشیم آزمایش سخت‌تر است.

حاجی‌بابایی تاکید کرد: نکته دوم اینکه خداوند به هیچ‌کس بدون آزمایش درجه نمی‌دهد. نکته سوم این است که هرچقدر آزمایش می‌شویم و موفق می‌شویم آزمایش بعدی سخت‌تر خواهد بود؛ همانگونه که هرچقدر حضرت ابراهیم (ع) مقام بالاتری کسب کرد آزمایش وی هم سخت‌تر شد. لازم به ذکر است که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که توانسته‌ایم جایگاه علمی و معنوی والایی در دنیا پیدا کنیم لذا مسئولیت زیادی در قبال این داشته‌ها داریم.

محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران نیز، آئین اعطای نشان عالی دانش را نمادی از خانواده بزرگ علم کشور دانست و اظهار داشت: دانشگاه تهران در بسیاری از زمینه‌ها پیشتاز بوده است و امروز هم در تکریم علم و عالم پیشتاز است.

وی افزود: جلساتی از این دست را باید تکرار کنیم و تعمیم و گسترش دهیم به فرهنگ و گفتمان تبدیل شود. اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید مقام استادان را ارج بنهیم چراکه مسیر پیشرفت کشور از معبر علم و فناوری می‌گذرد.

رئیس فرهنگستان علوم اضافه کرد: در گذشته ایران در هیچ کدام از پایگاه‌های علمی جهانی رتبه نداشت؛ اما هم‌اکنون ۲ درصد تولید علم دنیا به ایران تعلق دارد و دانشمندان ما در تراز جهانی می‌درخشند. نقص‌هایی وجود دارد؛ اما نباید توفیق و پیشرفت خود را منکر شویم. علم در دنیا قدرت است و کشورهایی که صاحب بالاترین میزان فناوری هستند، قدرتمندند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
استاد و معلم = پدر خوانده