عدالت در آموزش عالی به معنی تقسیم مساوی فرصت‌هاست

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: عدالت در آموزش عالی به مثابه تقسیم مساوی فرصت‌هاست.

 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در جمع استادان نخبه دانشگاه اصفهان گفت: علت مواجهه آموزش عالی با برخی مشکلات این است که عدالت را به معنی تقسیم مساوی منابع می‌دانیم در حالی که عدالت به مثابه تقسیم مساوی فرصت‌هاست.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی افزود: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کوشیدیم تا ۲ نگرش، یکی توجه به افراد ویژه و دیگری اصلاح کلان ساختار‌های غیرمتمرکز و پراکنده را دنبال کنیم.

او اضافه کرد: در رویکرد توجه به افراد ویژه معتقدیم دلیل ابتلای آموزش عالی با برخی مشکلات این است که ما عدالت را مترادف تقسیم مساوی منابع می‌دانیم در حالی که این مولفه به معنی تقسیم مساوی فرصت‌هاست و بر همین اساس می‌توانیم از جامعه یکصد هزار نفری عضو هیات علمی کشور پنج درصد اساتید زیر ۴۰ تا ۴۵ سال را مخاطب خود قرار دهیم و برای آنها برنامه‌های ویژه در نظر بگیریم و از آنها حمایت کنیم.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در نگرش دوم برای اصلاح کلان باید ساختار‌های غیرمتمرکز و پراکنده و بی‌ربط را به هم مرتبط کنیم تا مساله کلان کشور حل شود مثلا اگر حوزه‌های صنعت، مصرف، بازار، جذب دانشجو، استاد، پژوهشکده و ... به هم وصل شوند با تمرین و کار می‌توانیم به نتایج واقعی و خوبی برسیم.

او  همچنین باشاره به مهاجرت دانشجویان تصریح کرد: بیشترین نرخ مهاجرت مربوط به دانش‌آموختگان مقطع دکتراست و مهمترین عامل آن هم وجود «سقف شیشه‌ای» است و احساس اینکه دیگر جایی برای رشد در درون کشور نیست.

معاون علمی رئیس جمهور باتا کید براینکه در هیچ کجای دنیا مثل ایران قابلیت کار و ثروت وجود ندارد، تاکید کرد: برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان، به وجود سقف‌های بلند برای رشد و تعالی افراد نخبه کشور نیاز داریم.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: اکنون استادان جوان از نظر نظام حقوقی و دستمزدی در دانشگاه‌ها وضعیت خوبی ندارند و با پرداخت حقوق ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان، از استادیاران جوان نباید انتظار داشته باشیم تا برای کار علمی وقت بگذارند.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: با افق دید باز و حکمرانی عالمانه می‌توان مسیر درست را برگزید، زیرا اگر صرفاً نگاه بخشی به مسائل کشور داشته باشیم، مشکلات نیز بصورت بخشی حل می‌شود نه سیستمی و ساختاری.

او صنفی کردن نخبگان را نیز کار نادرستی توصیف و تاکید کرد: این کار باعث جدا کردن این قشر از آحاد جامعه می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه موضوع هوش مصنوعی را به معنای فناوری فکر کردن و اندیشیدن و تصمیم‌گیری دانست و گفت: هوش مصنوعی بزودی جای مغز را خواهد گرفت و بزرگترین شکاف اجتماعی و اقتصادی را بوجود خواهد آورد و کشور‌های دنیا را به ۲ بلوک ، بلوک اربابان و رعیت‌ها تقسیم خواهد کرد.

او با اشاره به تصویب سند ملی هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در زمینه هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشیم باید با تعریفی درست از آن، این موضوع را نه آنقدر کوچک کنیم و نه آنقدر بزرگ که قابل دسترسی نباشد لذا برای ورود و رشد در عرصه باید سازمان ملی هوش مصنوعی کوچک، اما چابک داشته باشیم.

 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امروز در سفر به اصفهان علاوه بر افتتاح برج فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی این کلانشهر و حضور در یازدهمین جلسه قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان استان، با اساتید نخبه دانشگاه اصفهان نیز دیدار کرد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار