محیط زیست در دولت سیزدهم هم‌تراز با توسعه بوده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار کرد: با نگاه و رویکرد محیط زیستی دولت سیزدهم عمده مسائل و مشکلات با جدیت پیگیری و رفع شده است.

علیرضا مزینانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، به ویژه شهید جمهور گفت: وضع قوانین و مقررات محیط زیستی کشورمان برای حفظ طبیعت و محیط زیست، با تصویب قوانین بسیاری در این حوزه در سطح مطلوبی بوده است و شکی نیست که برای مقابله با تهدیدات موجود در محیط زیست، وجود قوانین و مقررات کارآمد در ابتدای امر بسیار مفید و موثر است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست کشور همواره توسعه و رشد اقتصادی توامان با حفظ محیط زیست بوده است، اظهار کرد: در این دولت موضوع محیط زیست همواره هم‌تراز با توسعه بوده است و این نگاه و رویکرد دولت به حوزه محیط زیست باید در دولت‌های بعدی نیز ادامه داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در سایه توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه محیط زیست و حمایت از فعالان این عرصه، در استان تهران نیز در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته و این اقدامات به منظور سامان‌بخشی به چالش‌های موجود در حوزه آب، خاک، هوا و تغییر اقلیم و جلوگیری از تخریب محیط زیست بر اساس سیاست‌های کلی نظام و ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه با نگاه و رویکرد محیط زیستی دولت سیزدهم عمده مسائل و مشکلات با جدیت پیگیری و رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات شاخص انجام شده در طی دولت سیزدهم رفع تصرف بیش از ۱۲۳ هزار و ۵۹۰ متر مربع از اراضی ملی با پیگیری حقوقی این اداره کل و با حکم قضایی و بازگشت آن به بیت‌المال بوده است، اظهار کرد: پیگیری اصلاح مرز مجموعه حفاظتی جاجرود، تداخلی با شهرستان پردیس و پاکدشت که منتج به اصلاح مرز در ناحیه جنوبی تداخلی با شهرستان پاکدشت به میزان ۲۱۳۴ هکتار و همچنین الحاق اراضی مستعد موسوم به پاچالک به مساحت ۹۰۸۹ هکتار به منطقه حفاظت شده جاجرود نیز از جمله اقدامات شاخص محیط زیست استان در دولت سیزدهم است که موجب افزایش مساحت مناطق چهارگانه استان تهران شده است.

مزینانی پیگیری اجرایی شدن برنامه عمل حفاظت از هشت گونه مهم را از جمله دیگر اقدامات شاخص در حوزه محیط زیست استان برشمرد و خاطرنشان کرد: این برنامه عمل برای گونه‌های جانوری در معرض تهدید و انقراض شامل پلنگ، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش، آهو، هوبره، بالابان، افعی لطیفی و ماهی قزل آلای خال قرمز بوده است و بر اساس این برنامه با توجه به نیازسنجی‌های صورت گرفته، ضرورت‌ها و اولویت‌های حفاظتی و تحقیقاتی و همچنین فرصت‌ها، تهدید‌ها و ظرفیت‌های موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به پایش حدود ۲۹ هزار واحد صنعتی و خدماتی استان و همچنین پیگیری ۹۹۵۲ مورد رفع آلایندگی زیست‌محیطی واحد‌های صنعتی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، اظهارکرد: جلوگیری از فعالیت آلاینده ۴۲۶ واحد غیرمجاز، انتقال ۹۰۵ واحد صنعتی و ۱۶ هزار و ۴۲۶ مورد خوداظهاری واحد‌های صنعتی و خدماتی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست استان طی دولت سیزدهم بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه همچنین از ابتدای دولت سیزدهم در مجموع ۱۰۴۰ پرونده حقوقی در مراجع قضایی برای تخلفات محیط زیستی و تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در مجموع ۱۲۱۴ حکم توسط مرجع قضایی برای پرونده‌های متشکله و قبلی صادر شد.

مزینانی با اشاره به اینکه در حوزه یگان حفاظت محیط زیست استان نیز طی این مدت با ۵۶۳ مورد تخلف شکار و صید برخورد شد، افزود: در ماموریت‌های ماموران یگان حفاظت نیز تعداد ۸۳ سلاح غیر مجاز و ۲۲۴ سلاح مجاز کشف و ضبط شد و ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیر مجاز حیات وحش در طول این مدت حدود ۳۰ میلیارد ریال بوده که توسط متخلفان پرداخت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات دولت چهاردهم دستیابی به چهار راهبرد اصلی انتخابات شامل رقابت، سلامت، مشارکت و امنیت را ضروری دانست و اظهار کرد: شهروندان با دید باز، نگاهی ژرف و با بینش سیاسی به موضوع انتخابات، پای صندوق‌های رأی حاضر شوند تا در رقم زدن آینده خود و کشورشان موثر باشند.

مزینانی در پایان انتخابات پیش رو را فرصتی مناسب برای مطالبه گری مردم در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه محیط زیست از موضوعاتی است که تمامی حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد، مردم باید با مشارکت پرشمار و آگاهانه در انتخابات، در شکل‌گیری دولتی کارآمد در همه حوزه‌ها به‌ویژه در حوزه محیط زیست نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار