در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان؛

۲۸۹ شهر دچار ناترازی آبی هستند

سخنگوی آب و فاضلاب کشور گفت: در ابتدای سال آبی ۵۰۰ شهر تنش آبی داشتند، اما اکنون در ۲۸۹ شهر ناترازی داریم.

امینی، سخنگوی آب و فاضلاب کشور در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: استفاده از  پساب و آب نامتعارف در صنعت و کشاورزی غیرمثمر از برنامه‌های وزارت نیرو است. سابق بر این هم از ظرفیت پساب در صنعت استفاده می کردیم، اما در سال ۱۴۰۲ این موضوع در قانون تکلیف شد و صنایع مکلف هستند از آب متعارف استفاده نکنند و از پساب‌های فاضلاب استفاده کنند.

او افزود: بخشی از صنایع مهم کشور مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن و اخیرا بخشی از صنایع در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و کرمان به سمت و سویی آمده اند که قرداد‌هایی را منعقد کرده اند و تصفیه خانه‌ احداث می‌کنند تا برای مصارف خود استفاده کنند.

امینی گفت: در استان‌هایی که پساب فاضلاب وجود دارد، اما صنایعی وجود ندارد، از بورس انرژی بهره گرفته شد و حدود دو ماه گذشته پساب شرکت آب و فاضلاب استان تهران در بورس انرژی عرضه شد و در بازه زمانی کوتاه به فروش رفت و کارگزارانی این پساب را خریدند. این ادامه خواهد داشت و در استان‌هایی که ظرفیت پساب دارند، اما صنایعی ندارند از ظرفیت بورس انرژی استفاده خواهد شد.

او در پاسخ به سوال دیگری گفت: از ابتدای سال آبی ۵۰۰ شهر دچار تنش آبی بین منابع و مصارف بودند و به همین خاطر به طور پیوسته برنامه‌های تأمین آب برای‌ این شهر‌ها در سطوح مختلف رصد می‌شد.

او افزود: اما از با پایان سال و شروع سال جدید و افزون شدن بارش‌ها اکنون تنش آبی بسیاری از شهر‌های کشور رفع شده است. در حال حاضر ۲۸۹ شهر داریم که دچار ناترازی منابع و مصارف هستند که البته برنامه‌های چند لایه برای تامین آب آنها انجام شده و مشکلی برای تامین آب مناطق مختلف کشور نداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار