از برداشت جو تا کشت ذرت در فارس

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از برداشت محصول جو از ۳۸ هزار هکتار اراضی این شهرستان خبر داد.

امیریان مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به برداشت محصول جو از ۳۸ هزار هکتار اراضی در سال زراعی جاری در سطح شهرستان، اظهار کرد: از این میزان، ۲۱ هزار هکتار جو به صورت آبی و ۱۷ هزار هکتار به صورت دیم کشت شده است.

 او افزود: با توجه به رها سازی آب شبکه سد درودزن، مزارع آبی از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و به علت نبود بارش‌های مناسب در فصل زمستان، مزارع دیم عملکرد مناسبی نداشته و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع دیم به مرحله برداشت نرسیدند. 

امیریان گفت: پیش بینی می‌شود به طور متوسط، در مزارع دیم ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار و در مزارع آبی ۳ هزار و ۵۰۰ کیلو گرم در هکتار، محصول برداشت شود.

 او ضمن اشاره به اینکه ارقام مورد استفاده جو در شهرستان مروشت، والفجر، بهرخ، ریحان ۳، ویلما و جو دیم رقم سرآرود است، ادامه داد: برداشت جو از نیمه اول خرداد در مزارع دیم شروع و در نیمه دوم خرداد ماه، در مزارع آبی پایان می‌یابد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت بیان کرد: با توجه به ممنوع بودن آتش زدن بقایا و کاه و کلش، با افرادی که اقدام به آتش زدن بقایای کشاورزی کنند، مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

برداشت جو

آغاز کشت ذرت در شهرستان استهبان 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان از آغاز کشت ذرت در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اظهار کرد: کاشت ذرت در این شهرستان در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار آغاز شده است و تا پایان مردادماه ادامه دارد.
او تصریح کرد: پیش بینی می‌شود حدود ۷۰۰ هکتار به کاشت ذرت دانه‌ای و ۵۰۰ هکتار به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص یابد و میزان ۶ هزار تن ذرت دانه‌ای و ۳۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای برای مصرف خوراک دام شهرستان تولید شود. 

اعیان منش بیان کرد: در این شهرستان از ارقام زودرس و میان رس به دلیل نیاز آبی کمتر استفاده می‌شود و برای افزایش کارایی آب مصرفی در واحد سطح و ارتقای تولید، طرح‌های مختلفی همچون مقایسه ارقام و بررسی وضعیت تغذیه در مزارع ذرت در دست اقدام است.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان افزود: امسال به علت افزایش بهای لوله‌های تیپ از این روش آبیاری در مزارع ذرت استقبال زیادی نشده و امید است در جهت کمک به بهره برداران و مصرف بهینه آب چاره‌ای اندیشیده شود.

ذرت

افزایش تولید زردآلو در بیضا 

مدیرجهاد کشاورزی بیضا گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی امسال، تولید این محصول نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.

صدیقه مویدی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی امسال و کاهش سرمازدگی بهاره، تولید این محصول نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.

 او بیان کرد: برداشت زردآلو از سطح بیش از ۱۵ هکتار از باغات این شهرستان آغاز شده است و تا پایان تیر ماه ادامه دارد.

 مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیضا، با توجه به میانگین عملکرد ۱۲ تنی محصول زردآلو در هر هکتار پیش بینی کرد: بالغ بر ۱۸۰ تن محصول از سطح باغ‌های این شهرستان جمع آوری شود که این میزان نسبت به پارسال ۳۰ تن افزایش دارد.

 مویدی اضافه کرد: درختان زردآلوی کشت شده از ارقام شکر پاره، قیسی، تخم گردی و خیاری است که به روش قطره ای، آبیاری می‌شوند.

زردآلو

 او تصریح کرد: برداشت زردآلو به صورت دستی انجام می‌شود و مهارت کارگران در نحوه برداشت و بسته بندی حائز اهمیت است.

 این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر فروش این میوه به صورت خام و تهیه لواشک، مربا، کمپوت، ترشک و برگه زردآلوی خانگی از امسال بخشی از زردآلوی تولید شده، به تنها واحد میوه خشک کنی این شهرستان ارسال می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا بیان کرد: تولید این میوه تابستانه در شهرستان بیضا سهم اشتغالزایی بالایی در مرحله برداشت و فرآوری دارد.

 شهرستان بیضا در فاصله ۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد و با ۴ هزار و ۲۲۸ هکتار باغ از قطب‌های تولید محصولات باغی استان فارس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار