مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران:

تأکید بر تشکیل نظام قانونی در افغانستان مداخله نیست

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران گفت: تأکيد بر شکل گیری نظام قانونی در افغانستان از باب مداخله نیست، بلکه از روی نیاز است.

سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست آیین رونمایی از ویژه‌نامه سده قانون اساسی در افغانستان گفت: تأکید ما بر نظام قانونی در افغانستان از باب مداخله نیست، بلکه از روی نیاز است؛ به خصوص از لحاظ ارتباطات و تعاملات مختلف دو کشور در زمینه‌های موافقت‌‌نامه‌های انتقال محکومین، مبارزه با قاچاق، موضوع بیمه و غیره.

نشست آیین رونمایی از ویژه‌نامه سده قانون اساسی در افغانستان با حضور و سخنرانی سید رسول موسوی و شرکت جمعی از دانشگاهیان و فرهنگیان ایرانی و افغانستانی برگزار شد.

سید رسول موسوی با مطرح کردن این پرسش محوری که آیا امروز در افغانستان قانون اساسی داریم یا نداریم؟ موضوع قانون اساسی را یکی از معیار و ملاک‌های مهم شناسایی طالبان در نشست دوحه سه دانست که در آینده‌ نزدیک برگزار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه افغانستان در شرایط بینابینی دارا و تهی‌بودن از قانون اساسی به سر می‌برد، با بازخوانی بخش‌هایی از پیام عید قربان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رئیس طالبان قانون مد نظر طالبان را مبتنی بر نظام شریعت دانست.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در خاتمه سخنانش با شواهد حقوقی-قانونی همچون موضوع انتقال محکومین بر اساس موافقتنامه انتقال محکومین میان ایران و افغانستان، اهمیت مشخص شدن سرنوشت قانون اساسی در افغانستان ضرورتی در روابط دو کشور دانست و تأکید کرد که این امر از روی مداخله در مسائل داخلی افغانستان نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.