۱۹۱ جالیزکار متخلف اردبیل به مراجع قضایی معرفی شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در دو سال اخیر ۱۹۱ جالیزکار متخلف در استان به مراجع قضایی معرفی شده است.

حسن قاسم پور گفت: در ۲ سال اخیر ۲۵۸ اخطاریه زیست‌محیطی برای جمع‌آوری پلاستیک‌ها به جالیزکاران صادر شده است که از این میزان ۶۷ مورد منجر به پاکسازی و ۱۹۱ مورد به مراجع قضایی معرفی شده است. 

او اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد رواج و افزایش سطح زیرکشت محصولات جالیزی در استان هستیم به طوری که در سال ۱۴۰۲، مساحتی در حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت محصولات جالیزی شامل خیار، گوجه‌فرنگی، خربزه و هندوانه اختصاص پیدا کرد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیشترین میزان کشت زیرنایلونی در اراضی شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز به میزان حدود سه هرار هکتار بوده است.

قاسم پور گفت: بیشتر کشت‌های زیرنایلونی در اراضی زراعی استان به صورت استیجاری بوده و توسط جالیزکاران سایر استان ها، در منطقه کشت می‌شود و بعد از برداشت محصول، مواد پلاستیکی در زمین رها می‌شود و مشکلات بوجود آمده برای صاحبان این مزارع را دوچندان می‌کند.

او در ادامه گفت: در ۲ سال اخیر ۲۵۸ اخطاریه زیست‌محیطی برای جمع‌آوری پلاستیک‌ها به جالیزکاران صادر شده است که از این مقدار ۶۷ مورد منجر به پاکسازی و ۱۹۱ مورد به مراجع صالح قضایی معرفی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل خاطرنشان کرد: بر این اساس با پیگیری‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، موضوع ممنوعیت کشت محصولات زیرنایلونی، در کارگروه‌های مدیریت پسماند استان و شهرستان‌های تابعه، مطرح و به تصویب رسیده است.

قاسم پور با تقدیر از تعامل و همکاری دستگاه قضایی استان به ویژه شهرستان‌های شمال استان اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد این کشاورزان به قانون تمکین کرده و اقدام به جمع آوری و پاکسازی پسماند‌های پلاستیکی می‌کنند و دستگاه قضایی برای متخلفان حکم قضایی صادر می‌کند.

او افزود: کشاورزان طبق الزامات قانونی باید از آتش زدن پسماند‌های نایلونی و ضایعات کشاورزی خودداری و ضایعات و پسماند‌های پلاستیکی مزارع را پس از برداشت محصولات جالیزی (زیر نایلونی) جمع آوری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: با توجه به وظایف قانونی محوله در ضوابط و روش‌های مدیریت پسماند‌های کشاورزی برای وزارت جهاد کشاورزی و با عنایت به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست طبق ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها، این اداره کل نسبت به پیگیری موضوع مدیریت پسماند‌های کشاورزی از سازمان جهادکشاورزی استان اقدام کرده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.