سخنگوی علوم پزشکی کرمان از شناسایی بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به تب مالت در استان کرمان در سال گذشته خبر داد .

سعید صحبتی با اشاره به اینکه تب مالت شایع‌ترین بیماری مشترک انسان و دام در کشور ما و در منطقه خاورمیانه است، گفت: تشخیص و درمان این بیماری دشوار و طولانی مدت است و افرادی که به این بیماری دچار شوند گاهی چندین ماه با این بیماری درگیر بوده و با عوارض متعددی حتی عوارض روحی مانند افسردگی و بیماری‌های قلبی و مفصلی و اسکلتی درگیر می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین شیوع تب مالت از خردادماه تا اواخر تابستان است، ادامه داد: ارتباط مستقیمی بین مصرف فرآورده‌های لبنی آلوده و ابتلا به این بیماری وجود دارد و براساس بررسی‌های انجام شده در استان ما بیش از ۷۵ درصد بیماران شناسایی شده مبتلا به تب مالت سابقه مصرف لبنیات آلوده و یا تماس با دام آلوده را داشتند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به وضعیت شیوع بیماری تب مالت در کشور و استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: کشور ما در حوزه شیوع این بیماری جزو کشور‌های با آلودگی نسبتاً بالا محسوب می‌شود و استان کرمان نیز در سال گذشته هفتمین استان کشور از لحاظ تب مالت بود و بیش از ۴۰۰ مورد بیمار مبتلا به تب مالت در استان کرمان شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد بیماری در گروهی مشاهده می‌شود که مانند دامداران و چوپانان به طور مستقیم با دام‌ها در ارتباط هستند و یا شهروندانی که از فرآورده‌های لبنی سنتی استفاده می‌کنند، افزود: برخی از باور‌های غلط در سطح جامعه مانند خوشمزه‌تر بودن و خواص بیشتر لبنیات سنتی به این مسئله دامن زده و باعث شده که برخی به مصرف فرآورده‌هایی روی بیاورند که در شرایط بهداشتی تهیه نشده و آلوده است.

صحبتی با بیان اینکه افراد پس از چند هفته از مصرف این فرآورده‌های آلوده مبتلا به تب مالت می‌شوند، گفت: توصیه می‌شود افراد لبنیات خود را حتماً به صورت پاستوریزه و یا از مراکزی که اطمینان دارند شرایط بهداشتی آن رعایت شده تهیه کنند.

وی با توصیه به اینکه شهروندان شیری را که پاستوریزه نیست را حتماً جوشانده و زمانی که شیر به مرحله جوشیدن رسید حتماً ۳ تا ۵ دقیقه قُل بزند و پس از آن می‌توانند از مصرف آن اطمینان پیدا کنند، افزود: گاهی افراد از لبنیاتی مانند بستنی، پنیر و خامه سنتی استفاده می‌کنند که نمی‌دانند شیری که برای تهیه آن استفاده شده جوشیده شده یا نه و یا از نحوه فرآوری آن اطلاعی ندارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه نکته دوم در ارتباط با دامداران است، افزود: در دامداری‌های صنعتی خوشبختانه تمام موارد بررسی تب مالت و واکسیناسیون دام‌ها انجام می‌شود، اما در دامداری‌ها سنتی اگر غفلت شود ممکن است با آلودگی همراه باشد و واکسیناسیون دام‌ها انجام نشود.

منبع: تسنیم

برچسب ها: تب مالت ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.