جلیلی در «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما:

عرصه میدان عرصه واقعی است نه رمانتیک/ با هوش مصنوعی می‌توانیم برای ایران فرصت خلق کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: عرصۀ میدان عرصۀ واقعی است و نه رمانتیک لذا باید ببینیم با ۲۰۰ کشور دنیا چه نقاط مشترکی داریم تا فرصت‌ها را بسازیم.

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما به همراه مشاورانش آقایان صفری و کریمی حضور یافت.

کارشناسان این برنامه آقایان ابراهیم متقی، فواد ایزدی و سید محمدکاظم سجادپور هستند.

سعید جلیلی در آغاز این برنامه بیان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری نامزد‌ها معمولا شعاری را بیان می‌کنند که معتقدم این شعار نباید فقط کلمه‌سازی باشد بلکه باید خلاصه‌ای از برنامه کاری آن نامزد در چهار سال باشد.

وی اظهار کرد: مردم ما شنیدند که شعار ما که خلاصه برنامه ماست این است «یک جهان فرصت یک ایران جهش هر ایرانی یک نقش باشکوه». ما معتقدیم که در روند‌های جهانی در عرصه‌های مختلف یک دریایی از فرصت‌ها وجود دارد و در داخل هم دریایی از فرصت‌های زیاد وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: لازمه استفاده بهینه از این دو روند باید در کنار یک جهان فرصت جهش ایران باشد، اما چگونه؟ معتقدم در عرصه روابط بین‌الملل فرصت‌های بسیار بیشتری از تهدید‌ها وجود دارد.

وی افزود: کار سیاست خارجی استفاده از فرصت‌ها و به صفر رساندن تهدیدات است. عرصه واقعی است و باید واقعیات را دید که مناسبات چیست و چه فرصت‌ها و تهدیداتی وجود دارد. فرصت‌ها این‌گونه ایجاد می‌شود که باید دید با ۲۰۰ کشور دنیا چه نقاط مشترکی داریم که چه نوع تعامل و فرصتی ایجاد می‌شود. در بین کشور‌هایی که با شما مشکل دارند تقابل و تهدید وجود دارد و هنز سیاست خارجی این است که اگر از فرصت‌ها خوب استفاده کنیم تا تهدیدات کم شود البته این رویه‌ای است و ممکن است حتی در بین کشور‌هایی که با شما خوب هستند تهدیداتی وجود داشته باشد و باید اینها را شناخت.

فرصت‌های زیادی در سیاست خارجی داریم

جلیلی بیان کرد: این حرف‌ها کلی است، اما در چهار سال آینده باید تحلیل درستی داشته باشیم که امروز در چه نقطه‌ای هستیم و در چهار سال آینده چه نقشی می‌توان داشت. من به عنوان کسی که ۳۵ سال است در عرصه سیاست خارجی فعال هستم هم از نظر عملی و هم مطالعاتی و ده‌ها سفر و ملاقات‌های بسیاری داشتم و به‌ویژه در سال‌های قبل نگاه تماشاگرانه به بازیگران و روند تحولات داشتم. این ما را به این امر رسانده است که امروز در عرصه سیاست خارجی فرصت‌های بسیار فراوانی داریم که در جهان هم یک جهان فرصت دارید تا بتوانید یک نفع حداکثری برای شما داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما باید بدانیم در چه بزنگاهی هستیم و این فرصت‌ها آیا موهوم است یا واقعی؟ یکی از موضوعات اصلی این است که تحولات جهانی در یک گذاری است که برای ما ایجاد فرصت کرده است. در غرب بایدها اعلام شده است که ما شرایط قبل نداریم به خصوص بعد از تحولات طوفان‌الاقصی امروز هم هیبت و هم حیثیتشان دچار تزلزل شده و برای ما تولید اقتدار کرده است در عملیات وعده صادق دیدید که ایران موفق شد و همه کشورمان را تحسین کردند.

وی افزود: این موفقیت‌ها فقط در این بعد خلاصه نمیشود بلکه شاهد بودم که یکی از مقامات اروپایی گفته بود که ما برایمان نفوذ مهم است، اما دیگر نقاط نفوذ نداریم بلکه این ایران است که نفوذ دارد و در معادلات نقش‌آفرین است. امروز باید سیاست خارجی را گونه‌ای نقد کنیم تا مردم این را در زندگی خود حس کنند. ما در بزنگاه‌های مهم مانند قاجار و پهلوی غیبت و غفلت تاریخی داشتیم همان زمانی که غرب توانسته جهش داشته باشد. امروز ما در بزنگاهی هستیم که دیگر آن عقب‌ماندگی‌ها را نداریم و باید بتوانیم با استفاده از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی بتوان جایگاهی یافت.

جلیلی گفت: این فرصت‌ها می‌تواند در معیشت و زندگی مردم امتداد داشته باشد. برای مثال من یادم است من به شهید رئیسی گفتم دو اولویت اشغال و ارزآوری را باید مدنظر قرار بگیرید و یکی از عرصه‌های کمک‌کننده به آن سیاست خارجی است. دولت چهاردهم زمان شروع کارش همزمان با کلید خوردن برنامه هفتم است و امروز به عرصه عملیاتی رسیده است و دولت باید برنامه عملیاتی آن را فراهم کند.

وی ادامه داد: امروز فرصت‌های بسیاری است، اما نباید دنیا را در سه یا چهار کشور خلاصه کنید که اتفاقا با شما بیشترین اختلاف داریم. هرجا که فرصت دارید در شرق یا غرب یا در جنوب باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد. من یادم است چند سالی که در معاونت اروپا و آمریکا بودم شاهد بودم که فرصت‌های بسیاری در آمریکای لاتین داریم و همین هم باعث فرصت‌های بسایر اقتصادی برای ما شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از کار‌های ارزشمند شهید رئیسی این بود که ریل را تغییر داد تا از همه فرصت‌ها استفاده کنند و دیدیدم که در همین دو الی سه سال چه عرصه‌های اقتصادی خوبی برای ما باز شد و همین هم می‌تواند جهش یابد. آن زمان است که می‌توان اشتغال و ارزآوری را زیاد کرد و آن زمان است که می‌توان گفت هر ایرانی یک نقش باشکوه و دولت باید برنامه داشته باشد تا در این عرصه استفاده از فرصت‌ها یک نقش بی‌نظری داشته باشد.

جلیلی افزود: من یک مثال بزنم یادم است زمانی که در وزات خارجه یکی از وزرای کشاورزی غرب با چهل بازرگان خارجی آمد و بعد گفت من موفق بودم که ما توانستیم یک بازار ۷۰ میلیونی را برای بازرگانان خود باز کنیم یعنی توانسته است از این عرصه برای اقتصاد مردم خود راه باز کند.

صفری مشاور سعید جلیلی در ادامه برنامه گفت: سیاست‌های آقای جلیلی در سیاست خارجی ادامه راه شهید رئیسی است. ایشان اولویتش کشور‌های خارجی بود. ما در جهت خلق ارز باید صادرات را مدنظر قرار دهیم و با برداشته شدن موانع توانستیم کاری کنیم که بسیاری از کمبود‌های ما جبران شود و به بسیاری از کشور‌ها حتی کشورهای دور هم صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: گوشت ما فقط از آمریکای لاتین می‌آمد، اما دو سوم گوشت ما از کشور‌های همسایه وارد می‌شود و این یعنی تعدد منابع درست کردیم. صادرات ما الان بسیار جا دارد که افزایش یابد. شهید امیرعبداللهیان بار‌ها به من می‌گفت که خیلی سخت است بتوانیم کالا‌های اساسی را فقط از یکسری از کشور‌ها تامین کنیم که ما این منابع را افزایش دادیم.

صفری بیان کرد: دانش‌بنیان‌ها یکی از مسائل مهمی است که در دولت شهید رئیسی و در دولت آینده ادامه خواهد یافت. الان در اندونزی دستگاه جراحی ربات ایرانی نصب شده است که این اقتدار ما را در جهان افزایش می‌دهد و با این سیاست‌ها می‌توان میدان‌های زیادی برای کشورمان باز شود.

واکنش سعید جلیلی به عملکردش در مذاکرات هسته‌ای

ابراهیم متقی کارشناس برنامه در ادامه برنامه بیان کرد: خوشحالم در خدمت دوستانی هستم که برنامه دارند و برای پیشرفت کشور و افق اساسی منعکس می‌شود. بحث اصلی من این است که آقای جلیلی و آقای صفری مدت‌ها مسئولیت سیاست خارجی را داشتند و جامعه که می‌خواهد رای دهد. صرفا با رای این اقدام را انجام نمی‌دهد بلکه پیشینه را مدنظر قرار می‌دهد. این پیشینه این است که آیا این سیاست‌ها به نتایج مشخصی نائل شده است. آقای جلیلی مذاکره‌کننده ارشد کشور بودند، اما در این زمینه وقفه ایجاد می‌شود و از طریق عمان این مذاکرات ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: ما یک سیاست عملی داریم و یک سیاست اعلامی. وقتی که از روابط بین‌الملل صحبت می‌کنم مبنای اصلی کار را بر تهدید می‌گذارم زیرا معتقدم نظام بین‌الملل ماهیت آنارشیکال دارد. سوال من این است که این فرصت‌ها را در فضای تهدید چگونه می‌توانید شکل دهید؟

سعید جلیلی در پاسخ به ابراهیم متقی درباره دستاوردهایش در دوران حضور در شورای امنیت ملی اظهار کرد: باید دید که در روابط بین‌الملل چه چیز نباید تعیف شود و آن معادله قدرت است. زیرساخت قدرت برای استفاده حدکثری اهمیت دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حرکت‌هایی که دشمنان ما انجام می‌دهند برای آن است که می‌بینند که ما داریم قدرت پیدا می‌کنیم و سوال این است از این قدرت چه استفاده‌ای می‌کنی و با این قدرت باید تهدید‌ها را از بین برد.

وی گفت: در دوران شش ساله من در شورای عالی  امنیت ملی چه تهدید‌هایی داشتیم. شرق و غرب ما مشکلاتی داشت و تحرکاتی داشتیم. نتیجه اقدامات ما چی شد.

جلیلی افزود: چرا آمریکا در افغانستان نتوانست برای ما تهدیدی ایجاد کند. چرا نتوانست تهدیدهای خود را در عراق و سوریه بر علیه ما عملی کند و این اجرای دقیق در میدان ما بود که نتوانستند آن‌ها اقدامی را بر علیه ما انجام دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: کار رئیس جمهور آن است که بداند جهت چه باید باشد و زمان را از دست ندهد. در دورانی که من در وزارت خارجه بودم باید بگویم در برخی جا‌ها که اصلا سفارت خانه نداشتیم، اما فرصت‌های زیادی بود و اقداماتی کردیم. اینکه بتوانیم اقداماتی کنیم که کشور ما را به آن چیز در کشور‌ها بشناسند.

وی ادامه داد: بحثی که در سیاست خارجی دنبال می‌کنیم بر اساس نتیجه کار است نه تعداد سفر‌ها. در بحث هسته‌ای نزدیک به یک میلیون از بیمارانمان دارویی نیاز داشتند که نیاز به سوخت ۲۰ درصد هسته‌ای بود که به ما نمی‌دادند. اگر بتوانیم کاری کنیم که مردم ما به این دست پیدا کنند نتیجه کار است.

جلیلی گفت: دولت‌های قبلی اقداماتشان باعث شد که دلار به ۳۵ هزار تومان رسید. تحریم‌ها آیا در زمان سایر دوستان از بین رفت. کدام دوره مشکلات بیشتر بود. غربی‌ها کلا از مذاکرات خارج شدند و تحریم‌ها دو برابر شد. باید واقعی نکاه کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یه سه سال ریاست جمهوری شهید رئیسی نگاه کنید چه اقدامات موثری داشت. شهید رئیسی حرکتی که شروع کرد تنها در سه سال به آن رسیدند. اکنون ما ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. جالب آن است که تحریمی هم کم نکردند. دشمن، دشمنی خود را انجام می‌دهد و ما باید هوشمند باشیم.

نباید معطل یک کشور دیگر باشیم

فواد ایزدی دیگر کارشناس برنامه با اشاره به شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای و فعالیت‌های آن‌ها در دوران انتخابات و همچنین مشکلاتی که آن‌ها با شخص جلیلی دارند، گفت:‌ این روشن است. دشمن‌های ما رسما اعلام می‌کنند فشار حداکثری علی ملت ایران. حالا او از چه کسی ناراحت است؛ از کسی که می‌دانند می‌تواند آن‌ها را شکست دهد.

جلیلی اظهار کرد: در زمانی که مسئولیت داشتیم به دولت وقت مشاوره دادیم و دوستان رسما حرف‌های ما را قبول نمی‌کردند. در جلسه‌ای گفتند ما نمی‌توانیم ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و البته من گفتم که می‌توانیم که توانستیم. رئیس جمهوری که کشور را بشناسد می‌تواند اقداماتی انجام دهد که یک کشور معطل یک رئیس جمهور در فلان کشور نشود.

وی افزود: ما اگر فرصت‌های خود را حداکثری کنیم می‌توانیم به آن چیزی که می‌خواهیم برسیم وقتی که فرصت‌ها را بشناسیم و اعتقاد من است تعامل سازنده با جهان یعنی نباید معطل چند کشور باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: فردای انتخابات ریاست جمهوری فردای شروع عملیات در برنامه است و باید برنامه را شناخته باشیم. البته در سه سال گذشته توسط شهید رئیسی شروع شده و حالا ما باید آن را به جهش برسانیم.

سجادپور کارشناس برنامه در ارتباط با جدا کردن اقتصاد از سیاست و توانایی دولت جلیلی از او پرسید. سجاد پور همچنین از سعید جلیلی پرسید که برنامه عملی وی درباره اجماع ملی در حوزه سیاست خارجه چیست؟

جلیلی گفت:‌ عرصه انتخابات در کشوری که مردم‌سالاری دینی دارد همین شکل است. نباید صحبت‌هایی کنیم که مغایر دموکراسی است. سیاست خارجه در کشور ما چگونه به اجماع می‌رسد و آن چیز اجماع‌آفرین این است که واقعیت‌ها را از چیز‌های رمانتیک جدا کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر درباره بهم پیوستگی اقتصاد و سیاست و سایر چیز‌ها امری بدیهی است. وقتی می‌گوییم این بهم پیوستگی وجود دارد یعنی باید در همه زمینه‌ها آن را اجرایی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما ۱۵ کشور همسایه داریم که می‌توانیم از بازار‌های آن‌ها استفاده کنیم. ما می‌توانیم تا ۱۶ میلیارد دلار بازار پاکستان را در اختیار بگیریم و این پیوست فعالیت، توانایی و اولویت می‌خواهد. اولویت آیا آن است که باید برویم دنبال سه کشور که آخر هم هیچ چیزی دست کشور ما را نگیرد.

جلیلی بیان کرد: چرا نتوانستیم در پاکستان این اقدامات را انجام دهیم. یکی از اقدامات شهید رئیسی آن بود که در سریلانکا فناوری خود را بردیم و نشان دادیم و برای کشور ارزآوری کردیم.

وی گفت: امروز جهان پس از طوفان‌الاقصی شرایط تغییر پیدا کرده و نگاه کشور‌ها به ما تغییر و ارتقا پیدا کرده است. ما یک جهان فرصت داریم و در مطقه بسیار بیشتر فرصت داریم و لازمه آن است که باید در سیاست خارجی خود اولویت‌ها را مشخص کرد. توازن هم به همین است باید هر جا که فرصتی بود آن فرصت را استفاده کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما به‌عنوان یک کشور و دولتی که در برابر مردم مسئول هستیم باید هر جا فرصتی است را به دست بیاوریم.

جلیلی اظهار کرد: در حوزه سیاست بین‌الملل قدرت آمریکا کاهش پیدا کرده و هژمونی آن‌ها کمتر شده و توانستیم در این زمینه فضایی را برای سیاست خارجه خود ایجاد کنیم. سوال این است که نتیجه این اقتدار و آن فروش نفت در سفره‌های مردم ما چیست؟

وی بیان کرد: اعتقاد دارم که سیاست خارجی دو بحث منطقه‌ای و بین‌المللی دارد که به هم پیوسته است. برخی نقاط منطقه فرصت‌محور است و برخی نقاط تهدید‌محور است که بابد مراقب بود.

یک جهان فرصت شعار نیست

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وزارت خارجه تنها یک بخش نیست و سیاست خارجی پیوستگی زیادی دارد. شهید سلیمانی با هم‌افزایی و هم‌آهنگی توانست نقش خود را ایفا کند.

جلیلی بیان کرد: آمریکا می‌گفت که باید فشار حداکثری باشد، اما امروز بلینکن می‌گوید ایران راه دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته است و روی این موضوع کار شد.

وی ادامه داد: ما نیروی متخصص و جوان داریم که می‌تواند نفت را به فرآورده تبدیل کند و من این امر را به دولت وقت نیز پیشنهاد دادم. این که می‌گویم یک جهان فرصت داریم شعار نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز منابع مالی بسیاری داریم که در دست مردم است و غالبا سکه و ارز است که می‌تواند به سمت درست حرکت کند به گونه‌ای که مردم احساس کنند منتفع می‌شوند و دولت برای این موضوع باید تدبیر کند.

قدرت اصلی ما قدرت نرم است

ایزدی کارشناس برنامه از جلیلی پرسید موضوع دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی شما چه جایگاهی دارد؟ و اولویت شما چیست؟ که جلیلی در پاسخ گفت: باور من این است اگر فکر کنیم برنامه‌ای برای جهش کشور ارائه می‌دهیم و صرفا با چند دستگاه بوروکراسی عملیاتی می‌شود اشتباه است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم موفق شویم باید برای هر ایرانی متناسب با استعدادش نقش پرشکوه تعریف کنیم مثلا اگر صحبت از روابط اقتصادی خارجی می‌شود باید برای هر فعال اقتصادی زمینه‌ای ساخته شود که سفیر اقتصادی ما باشد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: قدرت اصلی ما قدرت نرم است اگر در فشار‌های اقتصادی تاب‌آوری داشته‌ایم به اتکای همین قدرت بوده است و دشمنان می‌ترسند قدرت نرم در همه وجوه سیاست ما نمود کند.

جلیلی تصریح کرد: آحاد ملت ما توانمندی بسیاری دارند. من با جوانانی آشنا شدم که می‌توانند در عرصه‌های دیپلماسی عمومی نقش فعال داشته باشند.

سجادپور کارشناس برنامه از جلیلی پرسید چگونه تهدید‌های احساسی سیاست‌خارجی را مدیریت کنیم؟ و امکان نقش بیشتر ما در جهان چگونه محقق می‌شود؟ که جلیلی در پاسخ گفت: هنری کسینجر کتابی درباره هوش مصنوعی نوشته که به صراحت بیان می‌کند که فناوری‌های جدید محاسبات قدرت را عوض می‌کند لذا دولت باید هوشمندانه عمل کند.

وی با بیان اینکه اگر ما چهار سال از یک اولویت عقب بیفتیم در واقع چهل عقب افتاده‌ایم، بیان کرد: اگر متوجه نشدیم که مناسبات قدرت چگونه شکل می‌گیرد سال‌ها عقب می‌مانیم.

وی ادامه داد: امروز در کوانتوم و هوش مصنوعی علم و دانش خوبی داریم و دولت باید فضایی ایجاد کند که مردم بتوانند در این زمینه نقش پرشکوه ایفا کنند.

محسن کریمی مشاور سعید جلیلی در ادامه برنامه گفت: آقای جلیلی باور دارد که باید با خودباوری مذاکره کنیم. بسیاری از کشور‌های همسایه مشکلات بیشتری از ما دارند. ما به پاکستان کمک کردیم تا  از نهاد‌های بین‌المللی وام بگیرد.

وی اظهار کرد: ما در زیرساخت‌های تراکنش‌های الکترونیکی از پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان و در منطقه پیشرفته‌تریم. در سه سال گذشته ایران زیرساخت‌های خود را به کشور‌های منطقه قبولاند. در مناسبات اقتصادی و تجاری اگر نقاط قوت خود را ببینیم و نقاط ضعف کشور‌های دیگر را می‌توانیم موفق عمل کنیم و صادرات موفقی داشته باشیم.

مهدی صفری مشاور سعید جلیلی در ادامه برنامه بیان کرد: اگر کار اقتصادی درست کنیم می‌توانیم پایه سیاست را درست بگذاریم. ما در‌ آی تی، نانو و اخیرا در هوش مصنوعی و کوانتوم قوی هستیم.

جلیلی در پایان میزگرد سیاسی گفت: وقتی می‌گوییم یک جهان فرصت یعنی دولت نقش‌آفرین که عرصه را فهمیده و مطالعه داشته و می‌تواند بستر را بفهمد و فضا را برای نقش‌آفرینی ملت ایران در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد فراهم کند.

خبرنگاران: فاطمه تورانلو، فاطمه سیدی، محمدحسین نیک‌خوی‌متین و محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
و این در حالی است که دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس از سال 1397 تاکنون 100 درصد فقط عامل اصلی همه مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور بودن و هنوز هم هستند و تاکنون هیچ کاری و اقدامی عملی برای حل وفصل مشکلات مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور نکردند و هنوز هم نمی کنند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
انتخابات مهندسی شده هیچ کدام ارزش رئیس جمهوری را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
12 سال با اشتن رفتید وآمدید چه گلی برسرملت ایران زدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
بين جليلي و قاليباف
قطعا قاليباف
به فرموده شهيد سليماني
بايد مرد ميدان بود!!!
نه گوشه اي نشست و فقط روي كاغذ نظر داد
واقعا چرا جناب جليلي خودشو از كمك به دولت شهيد رئيسي كنار كشيد؟!!!!!براي اين چنين مواقعي كه فقط برنامه بده نه اينكه بخواد پاسخگو باشه!!!!
مشكلات كشور كاغذي حل نميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
هیچکدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
جناب جلیلی تو باهوش طبیعی ۴سال تحریم پشت تحریم الان با هوش مصنوعی کشوررابرسرمردم ایران اوارمیکنی
رای ما به دکتر پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
با هوش مصنوعی میتونی مشکلات مملکت رو حل کنی دکتر اقتصاد دان . مهندس. دکتر به چه درد میخوره. هر کس که نرم افزار هوش مصنوعی بله بیاد ریس جمهور شه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۲۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
این کلمه هوش مصنوعی شده مثل نانو
دیده که نمیشه یک تعریف کلی هم هست به همه چی میخوره
شده یه کلمه تبلیغاتی
شما اول الگوریتم هوش مصنوعی رو توضیح بده ببینم میفهمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
از روی احساس و بدون تفکر و تدبیر و تجزیه و تحلیل رای دادن تو این ۴۵ سال گذشته ، باعث شده که مشکلات اقتصادی کشور و مردم روز به روز بیشتر بشه. لطفا" اگه خواستید رای دهید از روی تفکر و با دید باز رای دهید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
آقای جلیلی به منتقدا توجه نکن،
خیلی وقته داری درست میزنی و این از واکنش دشمن مشخصه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
همین منتقدان با رای ندادن به جلیلی کاری می کنند جلیلی 20 به 1 از آرای باطله جا بمونه
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۰۱:۲۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
قشر های بسیج و سپاه با ایشونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
اصل قدرت دست مردم نه بسیج و سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
ما مردم مستضعف پشت ایشون هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
هر کس از میدون دعوا دور هست دو تا چوب بدست گرفته موقع مطالبات ملت بیچاره ایران که رسید کر و کور و لال میشن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
پزشکیان اصلح است چون تمام ثروتمندان وکسانی که زبان دنیارافهمیدند.ازایشان حمایت میکنند.مثل خاتمی که دودختروپسرش توامریکان وروحانی ووزرایش که ایران بدبخت کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
اشتباه منفی زدم کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
اشتباه مثبت زدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
زنده و پاینده باشی مرد بزرگ جناب جلیلی بزرگوار، عشقی عشق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
میز گرد بهترین برنامه صدا سیما در انتخابت می باشد حتی بهتر از مناظره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
جلیلی بیش از حد بازی استراتژیک بازی می کنه ؟ روی کاغذ همه چی قابل گفتن و قابل حل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
قالیباف و قاضی زاده هاشمی و زاکانی و پور محمدی کاندیداهای پوششی برای جلیلی هستند و از ترس تنها نماینده اصلاح طلبان شرکت کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
من رای نمیدم برام هم مهم نیست بین این ۶ نفر چه کسی رئیس جمهور میشه و از نظر من هیچ کدوم لیاقت ریاست جمهوری رو ندارند. فقط متاسفم برای فهم و سواد برخی مردم کشورم که روی این دعوا میکنن که جلیلی خوبه یا پزشکیان‌. فلانی خوبه یا بیساری. چطور بعد از این همه سال هنوز نفهمیدین ما نه برنامه ی درستی برای اداره کشور داریم نه آدم درست که دارای مقام باشه. هرکدوم از این افراد بیاد چیزی جز فاجعه برای کشور بجای نخواهند گذاشت. متاسفم که فکر می‌کنید این افراد میتونن مشکل مارو حل کنند. کشور دچار سرطان بدخیم هست بعد شما انتظار دارید یه بهیار درمان رو انجام بده. متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
فروتن
۱۹:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
جا داره اینجا احمدی نژاد بره به سمت گروه مخالف واز پزشکیان حمایت کنه تا هم احمدی نژاد بخاطر رد صلاحیتی که شده جواب دندان شکنی بهشون بده هم با حمایت از پزشکیان رئیس جمهور دوره چهاردهم مشخص بشه.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
انشالا رای بیاری آقای جلیلی ازشردیگرکاندیداهاکه فقط زبانشان درازاست خلاص شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
تا بورس را درست نکنید رای نخواهم داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
اگرشرکت کنم به پزشکیان رای میدم‌
Italy
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
بخدا قسم اگه این اقا بدونه هوش مصنوعی چیه فقط اسمش را شنیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
رییس جمهور باید؛
۱. جلو رشد و رخنه دیندارنماها که برای بدست آوردن، اعتبار، قدرت و پول، ریاکاری می کنند و در همه بخش های کشور به ویژه دولتی نفوذ رده اند را بگیرد.
۲. ترافیک، آلودگی هوا، آب آشامیدنی نامناسب و ناهنجاریهای اجتماعی روز افزون شهرهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد، قم، اراک و کرج، زندگی مردم این شهرها را تلخ و زجرآور کرده و باید برنامه کوچ نیمی از مردم این شهرها به بخش های بی جمعیت در استانهای کرمان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را اجرا کند و در این راستا، همه افغانستانیهای عزیز را به کشورشون برگردونه
۳.بساط بنگاههای آمادگی کنکور که به اقتصاد خانواده ها و کشور آسیب می زنند را جمع کند.
۴. طرح ظالمانه ساماندهی کارکنان دولت که برای محکم کردن جای پای افرادیست که بی ضابطه و بدون داشتن مدرک و مهارت مناسب با پارتی، به عنوان نیروهای شرکتی، سرازیر سازمانها و شرکتهای دولتی در تهران و مراکز استانها شده اند را کنسل کند.
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۸:۳۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
بسم الله الرحمن الرحیم : درود خداقوت احسنت ایوالله ماشاءالله مرحبا آفرین بر رئیس جمهور محترم محبوب عزیز مردمی آینده بسیار نزدیک ایران اسلامی عزیزمان جناب آقای دکتر استاد سعید جلیلی خردمند بصیر شجاع دل عادل نخبه خلاق پرتلاش خستگی ناپذیر با برنامه‌ریزی های دقیق باد این گوی این هم میدا برادر بسم الله و تفضل مردم اقشار ضعیف مستضعفین ایران اسلامی مشتاقانه و بی صبرانه منتظر قدوم مبارک شما به عرصه میدان ریاست جمهوریشان و پیروزیتان در این انتخابات هستند . التماس دعا و صلوات . و من الله التوفیق .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
توباهوش طبیعی ۴سال تحریم‌ها را ارمغان آوردی وای بحال کشور وملت باهوش مصنوعی کلا ملت را به کما میبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
وضعیت قیمت گوشت ودلار درصورت پیروزی جلیلی
دلار رییسی۷۰
دلارجلیلی ۱۲۰
دلار قالیباف۱۵۰
دلار پزشکیان ۵۰
هنوز یادمان نرفته چطوری وچگونه ملت را بدبخت کردید ولقب مردمی وخدمت وانقلابی وجهادی میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
هیچکس مثل روحانی مردمو بدبخت نکرد.این آمارو از کجا آوردی از اسرائیل؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
--باهوش‌مصنوعی‌میتوانیم‌برای‌‌کشورفرصت‌خلق‌کنیم!!!!
--عرصه‌ی‌میدان‌‌عرصه‌ی‌واقعی‌است‌نه‌رمانتیک.
دوجمله‌ی‌برجسته‌تیتر‌بالا‌که‌‌ایشون‌فرمودندوپرازتناقض‌در
رابطه‌ی‌باهم‌....خودحدیث‌مفصل‌بخوان‌ازاین‌‌مجمل...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
اگر قرار بود در این کشور از فرصت ها و امکانات درست استفاده شود و حتی بدیهیات زیراآوار شعارو ظاهر گرایی نادیده گرفته نشود، شخصی مثل دکتر احمدی نژاد را هدر نمیدادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
از آقای قالیباف بپرسید چرا در دوران شهرداری تهران ایشون منطقه ۲۲ رو فروخت به برج سازها بدون در نظر گرفتن این نکته که این منطقه آب نداره و فقط با ۲ حلقه چاه عمیق اداره میشه و کمبود آب کاملا مشهود هست و با گسترش این برجها و پمپهای آنچنانی مردم دچار مشکل شدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
منطقه ۲۲ مرکز جمع آوری زباله مترو چیتگر شبها زباله سوزی میکنن با اطلاع شهرداری منطقه و کل منطقه رو آدوده میکنند .مردم مریض میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
مالباختگان بورس که چهار ساله فقط زجر کشیده اند و هر روز شاهد آب شدن سرمایه خودشان در بورس بودند رای نخواهند داد، همانطوری که در انتخابات مجلس رای ندادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
بله. دنیا چهار پنج تا کشور نیست که همه چیز رو به همینا گره بزنیم.
رای ما بدون شک جلیلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
دکتر جلیلی یکی از پر برنامه ترین کانديدا ها در چند سال اخیر هست
متاسفم که کشور ۱۱ سال دیر به شما رسید ،و سال ۹۲ شما رو انتخاب نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
تو ازبرنامه چی میدانی بتو میگن بیا یک کاسه عدسی را بگیر بخور برو به جلیلی رای بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
جناب جلیلی چون فارغ‌التحصیل حوزه ی علمیه ی امام صادق هستند . مدرک تحصیلی اش ارزش و اعتبار علمی ندارد. تو ایران فقط و فقط مدارک معتبرترین دانشگاه های دولتی بخصوص دانشگاه شریف ارزش و اعتبار دارند نه حوزه ی علمیه امام صادق و نه حوزه ی علمیه ی قم و نه دانشگاه آزاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
قالیباف متعادل تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
همین الان از فیلترینگ بیشتر حرف زد کجاش متعادل هست اینم بدتر از قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
اون بنده خدا که مثل همیشه فقط تنورو داغش میکنه، به همین دلیل نامتعادلی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
باید واقعیت رو قبول کنید شما ها اگه به فکر کردم بودین 4سال سرمایه ملت رو تو بازار سر مایه نابود نمیکردین قطعا مالباختگان بورس رای نمیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
برای تو و امثال تو خود تحقیر که نمیفهمی توضیح دادن بی فایدست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
دوست عزیز بورسی ها کلا رای بده نیستن از اول تا الان پس تهدید نکن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
ما خودمان باسواد کم داریم که شما با هوش مصنوعی مشکلات رو حل کنید... خیلی کارتون درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
چه ربطی به سواد داشت مگه کشورهایی که ایجادش کردن و ازش استفاده می کنن باسواد کم دارن؟ معلومه هیچی از هوش مصنوعی نمیدونی،
فرصتیه که دنیا به نفع خودش ازش استفاده میکنه ما هم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
پزشکیان در خدمت اقشار ثروتمند جامعه خواهدبود وکاری به قشر متوسط و مستضعفان ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
با انتخاب جلیلی، سلام بر دلار ۱۰۰هزارتومانی ،سلام بر گوشت کیلویی ۱۵۰۰ ی و سلام بربدبختی قشر متوسط جامعه و ادامه فلاکت به زودی زود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
تو نوسْتْراداموس زمانه ای؟!
تا حالا چندتا پیش بینی هات درست بوده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
با پزشکیان هم باید با خونه های ملی خدافظی کرد و روز به روز شاهد افزایش تعداد اجاره نشین ها و اقزایش قیمت خونه ها بود . شاهد افزایش فقر شدید بود بهتره بدونین اخر دولت روحانی فقط به لاالی 40 درصد رسیده بود در حالی که وقتی تحویل میگردفت 12 درصد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
زمان روحانی ملعون هم همین چرندیات رو میگفتی، چلغوز
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
چقدراین حرفهاآشناست سال ۹۶ و۹۲ هم گفتند وباعث شدند ریسی وجلیلی رای نیاورند والبته دلارهم شد۱۰ برابر.بیندیشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
تو که دوست داشتی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
مزخرف، زرنگ کامنتای بقیه درمورد پزشکیانو کپی کردی برعلیه جلیلی؟ دولت روحانی با دلار جهانگیری بود که قشر متوسط جامعه رو از بین برد. ثبت سفارش خودروی خارجی همون روحانی جونتون بست و این دولت بازش کرد.
حالا شما زامبیای انتخابات 96 که دودوره به صندوق نه گفتید، ایندفعه هم رای ندید مردم بهتر می دونن به کی رای بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
ت رو رئیس جمهور میکنن .قشنگ مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۷:۴۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
دقیقا ! مردم ایشون رو رییس جمهور خواهند کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
اره ما ملت بر دهن دشمنان خواهیم زد به جلیلی خار چشم دشمنان رای خواهیم داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
تو شهر ما و اکثر شهرها وقتی مردم میخان به یک زندانی کمک کنن زیر نظر یک خیره ای یک شماره حساب اعلام میکنن و مردم از طریق اون پول واریز میکنن من نمیدونم آقای جلیلی زیر نظر چه نهادی شماره حساب اعلام میکنه که کمک های مردمی واسه تبلیغاتش جمع آوری بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
بله

حداکثر 700هزار رای

ولی برای آبرو داری دو میلیون رای اعلام می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
رای جلیلی ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
برای ارتباط با دنیا و خروج از انزوا باید به دکتر پزشکیان ای داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
دقیقا حرفاتون مثل زمان روحانیه
به شهید جمهور میگفت شما زبان دنیا رو بلد نیستید
بعد خودشون فرق تعلیق با رفع تحریم رو بلد نبودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
???????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
پزشکیان خودش گفت هیچ برنامه ای کلا نداره پس بیاد همه چی فرومیپاشه هم سیاست هم اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
آقای جلیلی شما اگه رئیس جمهور شوید
ما هر چه بیشتر دچار انزوای جهانی می‌شویم
و سطح کیفیت زندکی مردم خیلی ضعیف تر از الان خواهد شد
تندروی دیگه جواب نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
ایشون خود رمانتیکن
Iran (Islamic Republic of)
بهرامی
۱۵:۰۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
فقط دکتر پزشکیان....من وخانواده ام ک جمعا ۸ نفر میشیم به دکتر پزشکیان رای میدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
جلیلی از همه با سواد تر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
آره با ظریف جون ابر قدرت بودین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
تندروی غیرازاین حرفی نداریدبراتخریب آقای جلیلی بزنید،ایشون برنامه دارند
Iran (Islamic Republic of)
نادر شاه افشار
۲۰:۴۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
همین حرف برای اقای رئیسی میگفتن ولی چی شد ؟
زمان روحانی کشور به انزوا رفت یا اقای رئیسی؟
نصف جهان عزای عمومی اعلام کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
حرف نزنی نمیگن لالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
میخوای رای ندی شما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
برنامه صبح جمعه با شما دارند.
آخرین اخبار