اعزام چهار و نیم تا پنج میلیون زائر از مرز‌های کشورمان برای حضور در مراسم اربعین

رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال چهار و نیم تا پنج میلیون زائر از مرز‌های کشورمان برای حضور در مراسم اربعین عازم عراق شوند، گفت: مرز خسروی گذرگاه اصلی برای تردد زائران عتبات عالیات است.

مجید میر احمدی رییس ستاد مرکزی اربعین شامگاه پنجشنبه هنگام سرکشی از زیرساخت‌های مرز رسمی خسروی برای خدمات رسانی به زائران گفت : دولت شهید رئیسی و شخص ایشان یکی از دلدادگان اربعین حسینی بودند و همواره پیش از اربعین جلسات ستاد را خود را تشکیل می‌دادند؛ همین توجه شهید جمهور سبب شد تا امسال از محل اعتبارات اربعین به استان کرمانشاه هشت هزار میلیارد ریال اختصاص یابد.

وی اظهار کرد: اربعین امسال تردد زوار از مرز خسروی ۲۴ ساعته خواهد بود و به منظور تامین نیازمندی زائران و جهت سرعت دهی به تردد از گیت ها، طرح امام سجاد (ع) عملیاتی می‌شود.

معاون انتظامی امنیتی وزیر کشور گفت: طرح امام سجاد (ع) پارسال اربعین در مرز مهران بین ۲ طرف ایران و عراق اجرا شد و با اجرای آن اطلاعات ثبت شده ما از طریق پلیس گذرنامه بر خط در اختیار طرف عراقی قرار می‌گرفت و به این صورت سرعت عبور زائران چندین برابر می‌شد؛ اجرای این طرح در ایام اربعین امسال در مرز خسروی نیز باعث تسریع در تردد زائران و عدم توقف و ازدحام و فشار جمعیت خواهد شد و زائران در مدت کوتاهی می‌توانند از مرز عبور کنند.

میر احمدی عنوان کرد: ستاد اربعین استان کرمانشاه با مدیریت استاندار پس از اربعین سال گذشته سریعا کمبود‌های مرز را بررسی و مورد ارزیابی قرار داد که در همین راستا و به منظور رفع و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز، یک جاده کمربندی به نام برکت را احداث شد.

وی توضیح داد: جاده برکت به طول ۳.۶ کیلومتر و با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال به میزان ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قبل از ایام اربعین آماده بهره برداری خوهد شد؛ ترانزیت کالا برای ما بسیار مهم است این مسیر سبب می‌شود که خللی در آن ایجاد نشود.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: برای افزایش پارکینگ‌های مرز خسروی اقدامات خوبی انجام گرفته که نیاز به کمک و پشتیبانی دارد تا اقدام‌های تکمیلی انجام شود.

میر احمدی اضافه کرد: مساله بسیار مهم دیگر ایجاد سایبان‌ها و جت فن‌ها است که باید در فضای مرز خسروی به شکل مناسبی توسعه پیدا کند و در این خصوص اقدامات لازم انجام شده و به نسبت سال گذشته افزایش قابل توجهی در مسقف کردن فضای آزاد برای ایجاد فضای مناسبی جهت مقابله با گرما برای زائران ایجاد شد.

وی گفت: به منظور حمل و نقل زائران در آنسوی مرز عراق نیز گفتگو با طرف عراقی انجام شده، اما باید اطمینان حاصل کنیم که مساله حمل و نقل زائران با کمک ناوگان حمل و نقل طرف ایرانی برطرف شود که در این زمینه طرف عراقی پذیرفته به خودرو‌های حمل مسافر ما که قبلا اجازه تردد نمی‌داد، مجوز لازم ارائه شود که منجر به تحول چشم گیر در این حوزه خواهد شد.

میر احمدی ادامه داد: وضعیت بسیار خوبی در مرز خسروی وجود دارد و پیش‌بینی ما این است که میزان تردد زائران از این مرز افزایش چشم گیری داشته باشد .

ایجاد زیرساخت‌های جدید در پایانه خسروی

استاندار کرمانشاه با در نظر گرفتن زیرساخت‌های ایجاد شده جدید در پایانه خسروی و سطح رضایتمندی زائران پارسال پیش بینی کرد که در اربعین امسال حدود ۲ میلیون نفر زائر از این مرز غرب کشور عازم عتبات عالیات شوند.

محمد طیب صحرایی بامداد جمعه در پایان سرکشی معاون انتظامی امنیتی وزیر کشور از زیرساخت‌های مرز خسروی اظهار کرد: در سطح ملی و استانی اهتمام ما این است که شرایط و امکانات بسیار خوبی را برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی آماده کنیم.

وی اظهار کرد: زائران اربعین حسینی که سال گدشته از مرز خسروی به کربلای معلا مشرف شدند شاهد بودند امکانات رشد بسیار خوبی داشت و امسال نیز این امکانات ارتقای بهتری را خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه گفت: در زمینه کیفیت پارکینگ ها، سطح دسترسی به مرز و امکانات، سرویس بهداشتی، اسکان، خدمات تغذیه و مراقبت‌های بهداشت و درمان اقدامات خوبی صورت گرفته است، زائرانی که مرز خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب می‌کنند می‌توانند در کنار راهپیمایی اربعین و نجف به سامرا و کاظمین مشرف شوند و این مزیت تنها در مرز خسروی فراهم است.

وی در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه در مرز خسروی گفت: باید متناسب با حجم زائرانی نیاز‌های پیش رو برنامه ریزی داشته باشیم و این برنامه‌ها باید با ۲ رویکرد کوتاه مدت برای اربعین امسال و بلند مدت پنج ساله برای سال‌های آینده جهت رفاه زائران باشد.

وی بر تامین آب و برق پایدار در مرز خسروی و منذریه، افزایش سرویس‌های بهداشتی و تامین آب و برق مورد نیاز در طول مسیر، تکمیل قطعات ۹ و ۱۰ بزرگراه کربلا، سامان دهی موکب ها، استفاده از مجموعه‌های مردمی و تکمیل پروژه‌های ناتمام مرتبط تا پیش از اربعین امسال تاکید کرد.

استاندار کرمانشاه مجموعه اقدامات دولت سیزدهم را برای افزایش زیرساخت در مرز خسروی برای رفاه زائران ارزشمند توصیف کرد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.