طرح احیای آهوی مغان جزو سه طرح برتر حیات وحش در کشور است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: طرح احیای آهوی مغان جزو سه طرح برتر حیات وحش در کشور است.

حسن قاسم‌پور با تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست طی سه سال اخیر گفت: طرح احیای آهوی مغان با تلاش محیط‌بانان، مشارکت و همکاری جوامع محلی و فرهنگ‌سازی یکی از سه طرح موفق احیای حیات وحش در کشور است به طوری که امروز آهوان مغان که در ۵۰ سال اخیر منقرض شده بود، در سال‌های اخیر در طبیعت رهاسازی شده و در زیست طبیعی زندگی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه با اقدامات و تمهیدات اتخاذ شده آهوی مغان دوباره احیا شده و به شرایط پایدار رسیده است، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سال ۱۳۸۹ طرح احیای آهوی مغان را آغاز کرد و تعدادی آهوی مغان را در محدوده فنس‌کشی شده نگهداری کرد.

او با بیان اینکه پارسال ۱۰ راس گونه جدید به سایت آهوی مغان انتقال داده شد و امسال نیز ۱۰ راس دیگر به این سایت انتقال خواهد شد، گفت: با انتقال این آهوان پارسال شاهد زاد و ولد این گونه بودیم و امسال نیز آهوی مغان در پ‍ارس‌آباد یک مورد دوقلوزایی مشاهده شده و پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده هم شاهد زاد و ولد این گونه باشیم.

قاسم پور با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۳ راس آهو در سایت مغان وجود دارد، اظهار کرد: طبق بررسی‌ها و پایش‌های صورت گرفته آهو‌های مغان با شرایط محیطی منطقه کاملا سازگار شده است، ضمن اینکه طی یک سال اخیر هیچ شکار، صید و تلفاتی گزارش نشده است.

او همچنین از رونمایی از فیلم مستند آهوی مغان در هفته جاری خبر داد و با اشاره به پیوند دیرینه آهوی دشت مغان با فرهنگ اصیل عشایر منطقه، افزود: در این فیلم مستند سعی شده تمام مراحل انتقال و احیای این گونه ارزشمند، از انقراض آهو تا بازگشت آهو به طبیعت زیبای دشت مغان، در معرض نمایش علاقه‌مندان و مخاطبان قرار گیرد تا جلب مشارکت مردم به خصوص عشایر منطقه بیش از گذشته در حفاظت از این گونه شاخص و ارزشمند افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در خصوص طرح دیگر احیای حیات وحش در استان اظهار کرد: در سال‌های گذشته در سایت فندقلوی نمین که زیستگاه منتخب کشوری است، طرح احیای مارال یا گوزن قرمز تعریف شده بود و، چون گونه عادی و در معرض خطر نبود، ادامه آن توجیه نداشت برای همین ۲ سال پیش تصمیم گرفته شد طرح احیای گوزن زرد ایرانی که گونه حمایت شده و در حال انقراض است در این سایت اجرا شود.

او گفت: تنها دغدغه و نگرانی در سایت فندقلوی نمین زمستان‌های سرد منطقه بود و برای همین پارسال در این سایت اقدامات حفاظتی و زمستان گذرانی مانند احداث سرپناه و تجهیز سایت انجام شد تا گوزن‌ها از سرما در امان بمانند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه وضعیت جایگزینی گونه گوزن زرد ایرانی با گونه مارال در سایت فندقلوی نمین مناسب است، افزود: هفته گذشته اولین نوزاد گوزن زرد در سایت احیا و تکثیر فندقلو متولد شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر هشت راس گوزن زرد ایرانی در این سایت نگهداری می‌شود و قرار است سه راس دیگر به این تعداد اضافه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.