سارقان سابقه‌دار در زرند، تحت نظارت الکترونیکی قرار می‌گیرند

با تهیه لیست سارقان حرفه‌ای و دارای سابقه محکومیت بیش از ۴ مرتبه، دادستان دستور پیگیری و نصب تجهیزات الکترونیک برای افراد مشمول را صادر کرد.

رضا یعقوبی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند‌ در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان زرند با تشریح طرح نظارت الکترونیکی محکومان سابقه دار سرقت گفت: با ابلاغ دستور العمل مربوطه از سوی دادستان کل کشور و با هدف اجرای طرح پیشگیری از بزه سرقت، اقدامات لازم برای شناسایی سارقان سابقه دار مشمول طرح در زرند انجام گرفت و هم اکنون برای قریب به ۱۵۰ نفر دستور نصب پابند صادر شده است.

وی افزود: بر اساس مفاد این دستور العمل، فراجا مکلف است با هماهنگی و همکاری اداره زندان، لیست افراد مشمول طرح را تهیه و با دستور دادستان، شرایط نصب پابند را برای افرادی که دارای ۴ فقره محکومیت قطعی به دلیل ارتکاب سرقت، مشارکت و معاونت در سرقت یا خرید و فروش اموال مسروقه هستند، فراهم آورد. 

دادستان زرند بر لزوم بروزرسانی بانک اطلاعات سارقان از سوی فراجا تاکید کرد و ادامه داد: اهمیت به‌روز بودن اطلاعات در این است که با توجه به امکانات موجود، سارقان داری سوابق کیفری بیشتر، محکومان سرقت‌های خشن، به عنف، مسلحانه و سازمان یافته در اولویت اجرا قرار می‌گیرند.

وی افزود: مدت کنترل و مراقبت افراد مشمول این طرح ۳ سال از زمان نصب تجهیزات است و  این مدت با پیشنهاد فراجا و موافقت دادستان تا ۵ سال قابل تمدید است ضمن اینکه چنانچه فرد مشمول از زمان شروع پایش به مدت ۲ سال دارای حسن رفتار و سلوک باشد و مرتکب جرم عمدی نشود با پیشنهاد مرکز پایش و موافقت دادستان از شمول طرح خارج می‌شود.

مدعی العموم زرند با تاکید بر اجرای صحیح طرح همراه با حفظ حقوق شهروندی گفت: پیش بینی می‌شود تا با اجرای طرح و نظارت کامل بر مشمولینی که اکثریت سرقت‌ها از سوی آن‌ها انجام می‌گیرد، شاهد کاهش سرقت در سطح شهرستان باشیم.

کاهش ۸ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت در زرند 

ابوالفضل فرحبخش، رییس دادگستری زرند  نیز با قدردانی  از دادستان شهرستان و قضات دستگاه قضایی زرند و عملکرد ضابطین در کاهش سرقت گفت: براساس آمار رسمی سامانه جامع آماری قوه قضاییه، جرم سرقت در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱ با کاهش ۸ درصدی در جایگاه دوم جرائم شهرستان زرند گرفت.

وی تصریح کرد: کاهش صورت گرفته، زمانی معنی دار خواهد بود که به سابقه گذشته در خصوص ۱۰ اولویت جرائم شهرستان که براساس میزان پرونده‌های تشکیل شده در حوزه قضایی رتبه بندی می‌شوند توجه کنیم که بدین منظور همواره جرم سرقت در شهرستان زرند به مانند کشور و استان در رتبه اول جرایم بوده است، اما حال با کاهشی شدن پرونده‌ها به رتبه دوم جرایم تبدیل شده است.

رییس دادگستری زرند افزود: در هر صورت سرقت دارای اهمیت است و بایستی برنامه ریزی منظمی برای حراست اموال مردم، پیشگیری از سرقت و برخورد قاطع با سارقین و به ویژه سارقین حرفه‌ای انجام گیرد که این موضوع نیز در آرای صادره در زرند به شکل ویژه‌ای نگریسته و اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: برای شهرستانی، چون زرند که دارای یک سبقه‌ تاریخی فرهنگی و مذهبی است، ما به این میزان کاهش هم رضایت نداریم؛ بلکه باید روزی را ببینیم که دیگر حتی یک مورد جرم در این شهرستان را شاهد نباشیم و قطعا دست یابی به این مهم نیاز به کار و تلاش تمام دستگاه‌های شهرستان از اجرائی تا فرهنگی و مذهبی و رسانه‌ای دارد.

این مقام قضایی بیان داشت: طبق رصد صورت گرفته، جرم توهین به اشخاص اکنون در صدر جرائم شهرستان قرار گرفته که برای کنترل و کاهش این نوع جرائم، بیش از هر چیزی نیاز به کار و فعالیتِ تمام دستگاه‌ها در بحث مسائل فرهنگی و آموزشی هستیم و قطعا نقش رسانه‌ها برای پیشگیری از این جرائم بسیار حیاتی است.

وی از تصادفات به عنوان مورد دیگری از موضوعات مهم نام برد و گفت: تمام تلاش‌ها باید در جهتِ کاهش انواع جرایم بسیج شود.

فرحبخش از نبود آنتن دهی در برخی مناطق روستایی گلایه کرد و بیاح کرد: متاسفانه بحث سرقت در روستا‌ها به ویژه در فصل برداشت محصولات کشاورزی و حتی دام بسیار نگران کننده است و قرار دادن دکل‌های ارتباطی می‌تواند در پیشگیری از این نوع جرائم، بسیار اثرگذار باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار