![آمریکا امتحان خود را در مذاکره پس داده است/ برجام اشکالات خاص خود را دارد](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/20/20329088_818.jpg)
مهدی متقیان ، با بیان اینکه طرح بهسازی محور قدیم قم - تهران از ۱۳ ماه گذشته آغاز شدهاست،گفت:با بهرهبرداری از این قطعه، بار ترافیک عبوری بین ۲ باند این محور تقسیم خواهد شد.
او ادامه داد: بخش دوم این محور به طول ۱۱ کیلومتر زیر بار ترافیک است و فاز سوم با اتمام فاز اول به طول ۲۲ کیلومتر عملیات اجرایی آن آغاز میشود و تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری میرسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به تأمین اعتبار بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح فوق، گفت: با تخصیص این اعتبار، فاز سوم آن نیز به طول ۲۲ کیلومتر تا پایان سال آینده به زیر بار ترافیک خواهد رفت.
متقیان با تاکید بر اهمیت بهسازی و توسعه راههای استان، تصریح کرد: قم از نظر جغرافیایی در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته و از بار ترافیک و عبور و مرور پرتعداد خودروهای سبکوسنگین در طول سال برخوردار است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم یادآور شد: با اتمام و بهرهبرداری کامل از این طرح، اتفاقات و تحولات مهمی در حوزه حمل بار، مسافر و ترانزیت در استان قم رخ خواهد داد.
متقیان کاهش بار ترافیک، تسهیل در عبور و مرور، افزایش ایمنی تردد، رونق اقتصادی منطقه و توسعه حملونقل و ترانزیت را از مزایای اجرای طرح بهسازی محور قدیم قم - تهران به طول ۵۷ کیلومتر نام برد.
در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.