صنایع دستی کرمانشاه سر از نمایشگاه عراق درآورد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : پیرو توافقات اخیری که با مسئولین اقلیم کردستان عراق داشتیم تا پایان امسال برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی کرمانشاه را در این منطقه خواهیم داشت.

داریوش فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : قدیمی‌ترین صنایع دستی که تاکنون در کشور کشف شده ابزار سنگی مربوط به حدود ۷۰۰ هزار سال پیش و متعلق به دوره پارینه سنگی است.

وی افزود: صنایع دستی حاصل روحیات، تفکرات، خلاقیت و هنر یک ملت است، به همین دلیل اگر پژوهشگری بخواهد در مورد ملتی تحقیق کند، یکی از راه‌های آن صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان به نقشی که صنایع دستی می‌تواند در اقتصاد هر منطقه ایفا کند اشاره کرد و گفت: در صنایع دستی با یک سرمایه گذاری اندک و مواد اولیه در دسترس یک شغل ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کرمانشاه جایگاه بسیار خوبی در صنایع دستی کشور دارد، عنوان کرد: در تلاشیم تا زنجیره ارزش صنایع دستی را در استان تکمیل کنیم.

فرمانی خاطرنشان کرد: در سطح استان ۲۵ هزار هنرمند صنایع دستی در ۷۵ رشته مشغول به فعالیت هستند که طی سال‌های گذشته ۱۶۹ اثر آنها مهر اصالت ملی و هشت اثر هم مهر اصالت جهانی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: با وجود چنین ظرفیت‌هایی، برنامه‌هایی را برای توسعه صنایع دستی استان در دستور کار قرار داده‌ایم که از جمله آن می‌توان به ایجاد بازارچه‌های دائمی در ورودی و خروجی شهر‌ها اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: در حال حاضر در سه شهر کرمانشاه، کرندغرب و اسلام آبادغرب بازارچه‌های صنایع دستی فعال هستند و در حال پیگیری برای راه اندازی آنها در سایر شهرستان‌ها نیز هستیم.

وی ادامه داد: در کنار پیگیری‌هایی که برای احداث بازارچه‌های دائمی صنایع دستی خواهیم داشت، برپایی بازارچه‌های موقت را نیز اجرایی می‌کنیم که در سال گذشته ۲۶ مورد برپا شده است.

فرمانی از پیگیری برای توسعه آموزش‌های صنایع دستی در استان خبرداد و افزود: به منظور رونق این هنر صنعت در استان تفاهم نامه‌هایی را با برخی از ارگان‌ها همچون امور زندان‌ها، بهزیستی، کمیته امداد، جهاد سازندگی و بسیج سازندگی منعقد کرده‌ایم تا آموزش‌های صنایع دستی را در این مجموعه‌ها داشته باشیم.

به گفته این مسئول، توسعه آموزش‌های صنایع دستی در مناطق محروم و محلات حاشیه نشین شهر کرمانشاه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یادآورشد: طی سال گذشته به حدود ۵۰۰ نفر در استان آموزش‌های صنایع دستی ارائه شد که امسال در صورت افزایش اعتبارات این آمار افزایش می‌یابد.

وی به سفر اخیرش به همراه استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: در این سفر توافقات خوبی برای برپایی نمایشگاه‌های موقت صنایع دستی در بخش اقلیم کردستان عراق داشتیم و مقرر شد در قالب تفاهم نامه‌هایی تا پایان امسال چند نمایشگاه را در این منطقه برگزار کنیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.