سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: امسال برای کریدور بزرگراهی غرب کشور ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

رسول عطایی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه اعتبارات کریدور بزرگراهی غرب کشور در بین پنج استانی که این طرح از آنها عبور می‌کند توزیع می‌شود، گفت: برای تکمیل این طرح در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اضافه کرد: با تلاش صورت گرفته، از ۵٣۶ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان، تاکنون ۴۷۱ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۶۵ کیلومتر باقی‌مانده نیز به پیمان داده شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان در آذربایجان‌غربی را به بندر امام‌خمینی (ره) در استان خوزستان متصل می‌کند که ٣٠ درصد این شبکه حمل و نقل جاده‌ای در استان ما قرار دارد.

وی اظهار کرد: این کریدور از بازرگان آغاز و پس از گذر از شهر‌های ماکو، خوی، ارومیه، مهاباد، میاندوآب و بوکان عبور کرده و سپس وارد سقز در استان کردستان می‌شود.

عطایی در ادامه گفت: وجود هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است و عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکار‌های برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

مسیر کریدور بزرگراهی غرب کشور از مرز بازرگان در شمال آذربایجان‌غربی آغاز شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم می‌شود؛ از این مسیر، ۵۳۶ کیلومتر در آذربایجان‌غربی و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد که ۶ تونل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و هزار و ۲۰ متر پل در این منطقه ساخته می‌شود.

آذربایجان‌غربی در مجموع ۱۲ هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه، جاده اصلی و فرعی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.