آبرسانی به بدن بهترین راه جلوگیری از گرمازدگی

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: آبرسانی کافی و حفظ دمای پایین بدن بهترین راه جلوگیری از گرمازدگی محسوب می‌شود که بی توجهی به آن تهدیدآمیز است.

حمید گلناری کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: گرمازدگی یک نوع بیماری ناشی از افزایش دما است که از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید به مدت طولانی و تعریق نکردن فرد برای کاهش دمای بدن به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد وزن بدن انسان از مایعاتی مثل خون و آب میان بافتی تشکیل شده است، اضافه کرد: هنگامی که آب مورد نیاز بدن در زمان افزایش دما کاهش داشته باشد و تبادل دما با محیط انجام نشود، در این صورت بدن مستعد گرمازدگی است.

گلناری با بیان اینکه ایران جزو کشور‌های نزدیک به خط استوا و گرمسیر جهان قرار دارد، ادامه داد: تغییرات اقلیمی باعث گرمایش زمین و گرم‌تر شدن فصل تابستان نسبت به سال‌های گذشته شده که ممکن است زمینه ابتلا به گرمازدگی در طول یک موج گرما را افزایش دهد.

این مسئول در خصوص علایم گرمازدگی تصریح کرد: ضعف، بی حالی، سردرد، بی قراری، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس، اختلال در تبادل گرمای داخل بدن، افزایش دمای هسته مرکزی بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر، گرگرفتگی، انقباض عضلانی، تهوع و استفراغ از جمله شاخص‌ترین علایم گرمازدگی است.

وی هشدار داد: اگر شدت گرمازدگی خیلی شدید باشد، عوارضی مثل تشنج و کما نیز اتفاق می‌افتد که نیاز به خدمات اورژانسی و درمانی دارد.

گلناری در خصوص راهکار‌های کاهش گرمازدگی بیان کرد: پوشیدن لباس‌های گشاد، سبک و رنگ سفید در هوای گرم، دوش آب سرد به علت جاری شدن آب روی بدن، استفاده از کمپرس آب سرد و حوله‌های با دمای پایین و مرطوب در نواحی گردن، مچ دست، کشاله ران و زیر بغل منجر به کاهش درجه حرارت بدن می‌شود.

این مسئول ادامه داد: استفاده از کلاه لبه‌دار و کرم‌های ضد آفتاب و عینک آفتابی در شرایط تابیدن نور خوشید با درصد محافظت ۳۰ درصد به بالا و همچنین مصرف ویتامین ها، مواد مغذی، مایعات خصوصا آب در افزایش قدرت بدنی بسیار تاثیر است.

وی یادآور شد: در اوج گرمای هوا یعنی بین ساعات ۱۱ صبح تا چهار بعدازظهر توصیه می‌کنیم که گروه‌های آسیب پذیر به ویژه مادران باردار، نوزادان، کودکان و بزرگسالان بالای ۶۵ سال، افراد دیابتی، دارای فشار خون و ناراحتی قلبی در طول دمای خیلی شدید از منزل خارج نشوند.

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: اگر قدرت بدنی بیمار آسیب پذیر کم و شدت گرمازدگی در شخص زیاد باشد و به موقع تحت درمان قرار نگیرد، به خصوص در اجتماعاتی که فشردگی جمعیت بالا است، می‌تواند منجر به مرگ شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.