آفت کرم گلوگاه انار سالانه ۲۵ درصد از محصولات باغداران را دچار خسارت می‌کند.

 
 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: آفت کرم گلوگاه انار سالانه ۲۵ درصد از محصولات باغداران را دچار خسارت می‌کند.

زارعی افزود: بکارگیری روش‌های تلفیقی و توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی می تواند در کاهش خسارت‌ها موثر واقع شود. در استان مرکزی ۱۱ هزار هکتار باغ انار وجود دارد. شهرستان ساوه با دارا بودن ۱۰ هزار هکتار باغ، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی این را هم گفت که انار ایران به عنوان یک محصول کاملا ارگانیک در دنیا شناخته شده است و از این رو هرگونه سم پاشی برای دفع آفت کرم گلوگاه ممنوع است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی نیز گفت: روش‌های تحقیقاتی متفاوتی در این مرکز بر روی کنترل کرم گلوگاه انار انجام شده که اگر دستاورد‌های علمی از سوی باغداران عملیاتی شود، جمعیت این آفت به زیر آستانه‌ی خسارت اقتصادی خواهد رسید. جمع آوری میوه‌های آلوده در سطح باغات و نابود کردن آنان، استفاده از پاک کردن تاج انار با استفاده از دستگاه پرچم زدا در بازه‌ی زمانی دو هفته پس از گل دهی و استفاده از پوشش‌های کاغذی نیز می‌تواند افزون بر جلوگیری از آفتاب سوختگی، مانع نفوذ آفت کرم گلوگاه در محصول انار شود.

مظاهر یوسفی افزود: منشأ این آفت در مناطق حاره‌ای و مدیترانه‌ای است. کرم گلوگاه، چهار نسل به صورت هم پوشانی در مرحله‌ی رشد بر روی میوه انار ایجاد می‌کند و در صورت فقدان نظارت و رسیدگی باغداران، حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد محصولات از بین خواهد رفت. در صورت کاربرد روش‌های تلفیقی مبارزه می‌توان این میزان خسارت را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی نیز گفت: کشاورزان باید در زمان مبارزه با این آفت که از اوایل خرداد ماه آغاز می‌شود و تا اواسط شهریور که جمعیت این آفت به اوج می‌رسد، روش‌های کنترلی را در باغات خود بکار گیرند.

عضو هیئت علمی پردیس تحقیقات انار ساوه نیز گفت: کرم گلوگاه به عنوان آفتی چند میزبانه، می‌تواند درختانی همچون انجیر، پسته، بادام و هلو را نیز دچار و موجب گسترش آن شود، بنابراین توصیه می‌شود که باغات انار اختلالی با دیگر میوه‌های نداشته باشند.

خانم دکتر نرگسی افزود: این آفت، هر ساله در فصل بهار بخش قابل توجهی از درختان را دچار خسارت می‌کند و باغداران باید در این مقطع راهکار‌های کنترل این آفت را با استفاده از محلول کائولون پاشی و بهداشت باغ در طول رشد میوه‌ی درختان کنترل نمایند.

معاون دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: آفت کرم گلوگاه در اکثر باغات انار کشور وجود دارد و موجب خسارت به باغداران می‌شود.

داودی افزود: بیشترین خسارت مربوط به باغات انار رها شده است که منبع این آفت محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.