سازمان ملل: بیش از ۱.۴ میلیون نفر از سودان فرار کرده‌اند؛ قحطی در حال نزدیک شدن است

سازمان ملل متحد با هشدار درباره نزدیک شدن قحطی در سودان اعلام کرد که بیش از ۱.۴ میلیون نفر از این کشور آفریقایی فرار کرده‌اند.

سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی هشدار داد که تنها ۱۲ درصد از ۲.۷ میلیارد دلاری که برای سودان جنگ زده نیاز است، تامین شده و افزود که «قحطی در سودان در حال نزدیک شدن است».

از زمان وقوع جنگ در آوریل ۲۰۲۳ بین ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع (RSF)، ده‌ها هزار نفر در سودان کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل اعلام کرده که بیش از ۱.۴ میلیون نفر از این کشور فرار کرده‌اند.

ینس لرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) به خبرنگاران گفت: این درخواست به طور فاجعه آمیزی تامین نشده است.

او گفت: «بدون دسترسی سریع به منابع بیشتر، سازمان‌های بشردوستانه نمی‌توانند به موقع برای جلوگیری از قحطی و جلوگیری از محرومیت بیشتر اقدام کنند.»

وی افزود: نیمی از جمعیت سودان یعنی ۲۵ میلیون نفر، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. قحطی در حال نزدیک شدن است. بیماری‌ها در حال افزایش هستند. جنگ به سمت غیرنظامیان به ویژه در دارفور نزدیک می‌شود.

شیبل سحبانی، نماینده سازمان جهانی بهداشت در سودان گفت: سیزده ماه جنگ در سودان، ۹ میلیون نفر را آواره کرده است که حدود ۱۷ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و بزرگترین بحران آوارگی داخلی در جهان امروز است.

وی ادامه داد: این درگیری تقریباً سیستم سلامتی را ویران کرده است. نزدیک به ۱۶ هزار نفر بر اثر این جنگ جان خود را از دست داده‌اند و ۳۳ هزار نفر مجروح شده‌اند. 

 وولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل این هفته به طور جداگانه با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی و ژنرال محمد حمدان داگالو، فرمانده نیرو‌های پشتیبانی سریع صحبت کرد.

 راوینا شمداسانی، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: او از هر دو آنها خواست که فورا و علنا برای کاهش تنش اقدام کنند.

پیش از این، ۲۷ فروردین ماه، در سالگرد شروع جنگ بین نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع در سودان، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: این جنگ بیش از یک درگیری بین دو طرف متخاصم است. این جنگی است که علیه مردم سودان به راه افتاده است.

او تصریح کرد: این جنگی است که در آن هزاران غیرنظامی کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر مادام العمر معلول شده‌اند. این جنگ علیه ۱۸ میلیون نفری است که با گرسنگی شدید روبرو هستند، و جوامع این کشور اکنون با تهدید وحشتناک قحطی در ماه‌های آینده مواجه هستند. این جنگ علیه روستاها، خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و سیستم‌های حیاتی است که در کانون‌های درگیری به ویرانه تبدیل شده‌اند و این جنگ علیه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی در سودان است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: حملات بی ملاحظه که باعث کشته شدن، مجروح شدن و وحشت غیرنظامیان می‌شود، می‌تواند جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت باشد. همچنین کاروان‌های امدادرسانی در سودان هدف قرار گرفته‌اند. فعالان بشردوستانه و انبار‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند. زنان و دختران در معرض خشونت‌های جنسی بی پایان قرار دارند. در همین حال، تأثیر درگیری از مرز‌ها فراتر رفته است.

گوترش یادآور شد: بیش از ۸ میلیون نفر از مردم سودان در جستجوی امنیت خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. ۱.۸ میلیون نفر به کشور‌های همسایه گریخته‌اند. یک سال از این جنگ می‌گذرد و حدود ۲۵ میلیون نفر که نیمی از جمعیت سودان هستند به کمک حیاتی نیاز دارند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: مردم سودان به شدت به حمایت و سخاوت جامعه جهانی برای کمک به آنها برای عبور از این کابوس نیاز دارند. بودجه ۲.۷ میلیارد دلاری طرح واکنش بشردوستانه برای سودان تنها ۶ درصد تامین شده و طرح ۱.۴ میلیارد دلاری کمک به پناهندگان منطقه‌ای بحران سودان تنها ۷ درصد تامین شده است. همه طرف‌ها باید دسترسی کامل بشردوستانه را تضمین کنند تا کمک‌های حیاتی بتوانند به افراد مورد نیاز برسند. آنها باید به درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای تضمین دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه و محافظت از غیرنظامیان توجه کنند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: سازمان ملل ، سودان ، قحطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شکسپیر
۱۰:۴۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
شبح جنگ بر جهان سایه افکنده. تاریکی بر جهان مستولی شده و جغد شوم بر شاخه درخت خشکیده ناله سر می‌دهد. کلاغ های سیاه در آسمان تاریک شب در حال پروازند. آه، خورشید صلح و عدالت و مهربانی کی طلوع خواهد کرد؟ و این سیاهی ها کی پایان خواهد پذیرفت؟ کسی جز خداوند عظیم الشان دانا نمیداند.
آخرین اخبار