خط ۹ متروی تهران حدود ۵۲ کیلومتر با ۳۷ ایستگاه خواهد بود و شاخه شرقی و غربی دارد و یک ال (L) برعکس است و با خط احداث و تکمیل خط ۱۱ مترو یک رینگ کمربند بیرونیتر از خط ۶ و ۷ است و با تکمیل دو خط ۹ و ۱۱ حلقه مترو بزرگتر خواهد بود.
براساس این گزارش، خط ۹ مترو تقاطع با خط ۶ در ایستگاه دولت آباد، با خط هشت در محور خاوران، با خط هفت مترو در امتداد محور بسیج و محلاتی، با خط چهار در امتداد محور نبرد و پیروزی، با خطهای هشت و ۲ مترو در امتداد محور آیت و شهید سلیمانی، با خط سه در امتداد محور صیاد شیرازی، با خط یک مترو در امتداد محور حقانی، با خط ۶ مترو در امتداد محور همت و کوهسار، با خط ۱۰ مترو در امتداد محور همت و المپیک و با خطوط تهران-کرج و ۱۱ مترو نیز در محدوده ایستگاه چیتگر ایستگاه تبادلی خواهد داشت.
خط ۹ متروی تهران از ایستگاه متروی چیتگر واقع در خط پنج متروی تهران (صادقیه - کرج و گلشهر) آغاز و با عبور از بلوار کوهک واقع در منطقه ۲۲ وارد بزرگراه آیت الله مهدوی کنی شده و در ضلع جنوب غربی تقاطع بزرگراه شهید همت و بزرگراه مهدوی کنی با ایستگاه متروی آیتالله مهدوی کنی در خط ۱۰ متروی تهران متقاطع شده و در حرکت به سوی شرق وارد بزرگراه شهید همت میشود.
خط ۹ در ایستگاه متروی شهران از بخش شمالی خط ۶ متروی تهران متقاطع بوده و با عبور تقاطعی از توسعه غربی خط چهار متروی تهران در ایستگاه متروی چهارباغ در تقاطع ضلع جنوبی بزرگراه همت و شمال میدان چهارباغ جنتآباد از طریق خیابان پارک واقع در ضلع شرقی محله پونک و بلوار همیلا به سمت بوستان نهج البلاغه و از طریق بلوار ایوانک محله شهرک غرب با عبور از بخش غربی خط هفت متروی تهران در تقاطع ایستگاه متروی میدان صنعت از بلوار ایران زمین و خیابان ملاصدرا و عبور از میدان ونک وارد بزرگراه شهید حقانی میشود.
از سوی دیگر با عبور تقاطعی از ایستگاه متروی شهید حقانی واقع در خط یک متروی تهران وارد خیابان کوشا در محله کتابی شده و با احداث سه ایستگاه در محل میدان جوانان، تقاطع خیابان پاسداران و شهید گل نبی، خیابان فرخی یزدی محله ضرابخانه به صورت متقاطع از خط سه متروی تهران در ایستگاه متروی شهید زین الدین رد میشود.
خط ۹ متروی تهران در ادامه در ضلع جنوبی بزرگراه شهید زین الدین با احداث دو ایستگاه در میدان ملت محله مجیدیه شمالی و انتهای خیابان شهید کرد در ضلع غربی بزرگراه امام علی به سمت جنوب شرق متمایل خواهد شد و از اراضی ما بین محله شمیران نو و کوهک عبور و با احداث یک ایستگاه در بلوار هنگام مقابل اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وارد خیابان شهید آیت شده و با عبور از بزرگراه رسالت در تقاطع ایستگاه متروی سرسبز واقع در خط ۲ متروی تهران و به عنوان ایستگاه ابتدایی بخش شمالی خط هشت متروی تهران به سمت محله نارمک و میدان نبوت از خیابان دماوند عبور و از میدان امامت و محله نیروی هوایی در تقاطع خیابان پیروزی به صورت متقاطع بخش شرقی خط چهار متروی تهران، ایستگاه متروی نبرد را پشتسرگذاشته و وارد محله چهارصد دستگاه و خیابان نبرد شده و با احداث یک ایستگاه در تقاطع بلوار پاسدار گمنام به سوی ابتدای بزرگراه شهید محلاتی سیر میکند.
خط ۹ همچنین در بخش شرقی خط هفت متروی تهران به صورت ایستگاه تقاطعی در ایستگاه متروی بسیج وارد بزرگراه بسیج شده و در ضلع جنوب شرقی میدان بسیج (سه راه افسریه) با ایستگاه دوم بخش جنوبی خط هشت متروی تهران متقاطع شده و از مسیر جاده خاوران وارد محله مشیریه شده و با طی مسیر و احداث یک ایستگاه در بلوار صالحی این محله به سمت ضلع غربی بزرگراه امام علی سیر نموده و در تقاطع با ایستگاه متروی دولتآباد بخش جنوبی خط ۶ متروی تهران به پایان مسیر خود میرسد.
مدل مالی ساخت خط ۹ مترو بدین گونه است که شرکت چینی از شهرداری تهران پیش پرداختی نمیخواهد و تنفس خوبی برای شروع همزمان خطوط برای شهرداری تهران وجود دارد تا بعد از آن شهرداری به صورت نقد و غیر نقد هزینهها را پرداخت میکند.
بنابر اعلام مسئولان ذی ربط، چینیها نقشی در ساخت ندارند و مهندسان و کارگران ایرانی خط ۹ مترو را خواهند ساخت و البته شرکت چینی در تجهیزات غیر بومی علاقه دارند که تجهیزات را از چین بیاورند.
ولی بیمهری مسولان نسبت به مردم اهواز تا کی ادامه داره
نزدیک بیست ساله کلنگ مترو اهواز زده شده و تا الان به بهرهبرداری نرسیده!
چرا؟
دوست نداریم تبعیض ببینیم ولی داریم میبینیم.