جوان سازی باغات گردو در اشکذر

سرپرست جهادکشاورزی اشکذر، از جوان سازی باغات گردو با اجرای طرح سرشاخه کاری خبر داد.

 جعفری سرپرست جهادکشاورزی اشکذر با اشاره به خسارت درختان گردو به دلیل سرمای بهاره در چند سال گذشته، عنوان کرد: بسیاری از درختان گردو بومی به دلیل زودگلدهی در فصل بهار، بر اثر یک سرما از بین رفته و باغداران خسارت زیادی را متحمل می‌گردند. 

 جعفری بیان کرد: انجام عملیات سرشاخه کاری با ارقام تجاری با هدف اصلاح درختان گردو و مقاومت در برابر سرمازدگی انجام می‌شود و با اجرای این طرح، میزان تولیدات به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. 

 وی افزود: علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیرگلدهی و برگ دهی درخت، افزایش تولید محصول گردو با مغز سفید، افزایش درصد مغز نسبت به پوست، یکنواختی محصول و بازارپسند بودن آن، از دیگر مزایای سرشاخه کاری درختان گردو است. 

 سرپرست جهادکشاورزی اشکذر گفت: در این روش، شاخه‌هایی که اصلاح ژنتیکی شده اند را به درختان پیوند می‌زنند، به این صورت که برخی از شاخه‌های درختان گردو بریده و سرشاخه‌های جدید به درخت پیوند زده و با گذشت زمان و رشد درخت، سرشاخه‌ها نیز رشد می‌کند و با سرشاخه کاری تاج، باردهی درخت با عملیات پیوند ارقام تجاری تعویض و تنه و بازوی اصلی حفظ می‌شود. 

 وی تأکید کرد: باتوجه به اینکه لازم است غالب باغات گردوی شهرستان اشکذر از طریق پیوند سرشاخه کاری و کاشت نهال‌های اصلاح شده، اصلاح گردد، نیاز به مساعدت مسئولان استانی جهت تأمین اعتبار می‌باشد. انتظار می‌رود با اجرای این طرح زمینه جوان سازی باغات گردو شهرستان فراهم شده و در آینده محصول پربار و بدون آسیب از سرما تولید گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار