مدیر جهاد کشاورزی اردل، از اجرای عملیات سرشاخه کاری درختان گردو در باغات دشت اردل خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، روح الله سعیدی مدیر جهاد کشاورزی اردل گفت: عملیات سرشاخه کاری درختان گردو در باغات دشت این شهرستان انجام شد.

او افزود: این عملیات بر روی ۸۹۸ اصله درخت توسط یکی از پیوندزنان ماهر بومی انجام شد.


بیشتر بخوانید


سعیدی با بیان اینکه عمده درختان گردوی شهرستان از طریق بذر تولید شده و برخی از پایه‌ها به لحاظ تجاری کم بهره و به یخبندان آسیب پذیر هستند اضافه کرد: تعداد هزار و ۱۵۰ پیوندک در سطح شهرستان انجام شد که ۸۹۸ پیوندک در دشت اردل اختصاص یافت که امید است با موفقیت این طرح باغات شهرستان اصلاح شود.

او، هدف از اجرای طرح را جایگزینی ارقام جدید بدون حذف کامل پایه‌های قدیمی، استفاده از ارقام تجاری به روز و پرمحصول، بالا بردن صفات کمی وکیفی، خلوص ژنتیکی، ایجاد همگروه، یکدست شدن محصول تولیدی و جوانسازی درختان گردو دانست.

سعیدی گفت: یکی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح باغات قدیمی و تبدیل آن‌ها به باغات درجه یک تعویض تاج درختان نامرغوب و سرشاخه کاری است.

او افزود: از سال‌های دور تاکنون کشت و ازدیاد محصول گردو به صورت بذری بوده و ازدیاد به صورت بذری با تفرق صفات بالا، موجب تولید ژنوتیپ‌های نامناسب شده که اکثریت آن‌ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند.

سعیدی اضافه کرد: سرشاخه کاری درختان گردو گام بزرگی در اقتصادی کردن این محصول با ارزش است و باعث افزایش چند برابری تولید این محصول در سال‌های آتی می‌شود.

او ادامه داد: در سال ۹۹ تعداد سهمیه پیوندک شهرستان ۴۰۰ پیوندک بود که بیشتر از سهمیه به تعداد ۴۳۷ پیوندک انجام شد که حدود ۲۵۳ پیوندک موفق داشتیم.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار