پژوهشگران مشهدی دستگاه تشخیص سریع سنجش «هموگلوبین» خون تولید کردند

پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید دستگاه پرتابل و قابل حمل برای سنجش و اندازه‌گیری سریع «هموگلوبین و بیلی‌روبین» خون کامل با یک قطره شدند. که برای انتقال خون، آزمایشگاه‌ها و بخش نوزادان بیمارستان‌ها بسیار پرکاربرد است.

رییس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان «فرداد پیشرو رامان لیزر» روز دوشنبه با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در پژوهشکده بوعلی مستقر است، گفت: دستگاه مزبور برای انتقال خون، آزمایشگاه‌ها و بخش نوزادان بیمارستان‌ها بسیار پرکاربرد است.

فاطمه غلامی ادامه داد: ویژگی‌های متمایز کننده دستگاه مزبور، سنجش دقیق هموگلوبین و بیلی روبین (از اجزای خون) در کمتر از ۱۰ ثانیه است.

وی بیان کرد: این دستگاه همانند دستگاه‌های قند خون کیت‌های یک بار مصرف دارد و در نوزادان که پیدا کردن رگ آن‌ها سخت تر از سایر سنین بوده، کاربرد بیشتری دارد.

به گفته وی، نمونه مشابه این دستگاه در داخل کشور وجود ندارد و نمونه خارجی‌اش هم تنها در ایتالیا موجود است که کارش با معرف جانبی و مدت زمان بیشتر به نسبت نمونه ایرانی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون به دنبال کسب مجوز برای تولید گسترده این محصول هستیم و پیش‌بینی می‌شود که در صورت تأمین بودجه مورد نیاز هر ماه دستکم پنج دستگاه تولید شود و در صورت حمایت و اعتبارات مورد نیاز که مهمترین مشکل است، تا ۵۰ دستگاه و ۱۰ برابر این عدد هم پیش‌بینی شده است.

غلامی گفت: خط تولید این محصول از نیمه دوم سال جاری آغاز به کار خواهد کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار