وزیر خارجه بلژیک اعلام کرد که این کشور قصد دارد تفسیر خود را از ماده ۲ کنوانسیون ۱۹۴۸ سازمان ملل درخصوص شکایت علیه رژیم صهیونیستی، ارائه دهد.

بلژیک اعلام کرد که در پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین المللی دادگستری لاهه به اتهام ارتکاب نسل کشی در نوار غزه مطرح کرده است، مداخله خواهد کرد.

بر اساس آنچه خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابعی در وزارت امور خارجه بلژیک گزارش داد، بروکسل تصمیم گرفت تفسیر خود را از ماده ۲ کنوانسیون ۱۹۴۸ سازمان ملل در مورد پیشگیری و مجازات نسل کشی که به عنوان جنایت نسل کشی شناخته می‌شود ارائه کند.

این منابع به نقل از حجه لحبیب وزیر امور خارجه گفت: دیوان بین المللی دادگستری در ۷ فوریه نامه‌ای به کشور‌های طرف کنوانسیون ۱۹۴۸ (کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی) از جمله بلژیک ارسال کرد و در آن اعلام کرد که کنوانسیون می‌تواند در چارچوب این پرونده تفسیر شود.

وزیر خارجه بلژیک با بیان اینکه بروکسل مایل است در این موضوع مشارکت کند و تفسیر خود را از ماده ۲ این توافقنامه ارائه کند، گفت: مساله در مورد جانبداری یا مخالفت با یک طرف یا طرف دیگر نیست، بلکه بیشتر به دنبال افزایش جهانی شدن این قوانین بین‌المللی است.

محتوای تفسیر بلژیک و تاریخ ارسال آن هنوز مشخص نشده است و این روند ممکن است ماه‌ها طول بکشد. ماده ۶۳ اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به دولت‌ها این حق را می‌دهد که در تفسیر قرارداد‌هایی که طرف آن هستند، مداخله کنند، حتی اگر طرف منازعه نباشند.

روز ۶ مارس، دادگاه بین المللی لاهه اعلام کرد که آفریقای جنوبی درخواستی فوری برای تعیین اقدامات احتیاطی اضافی و اصلاح حکم دادگاه صادر شده در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ و تصمیم بعدی آن در ۱۶ فوریه در پرونده شکایت علیه رژیم صهیونیستی که در رابطه با اجرای کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی در نوار غزه بود، ارسال کرده است.

دادگاه لاهه در این خصوص توضیح داد که آفریقای جنوبی در درخواست جدید خود اعلام کرده است که با توجه به حقایق جدید و تغییرات در وضعیت میدانی غزه، به ویژه قحطی گسترده، مجبور به بازگشت به دادگاه شده است. این سومین درخواستی است که آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به این دادگاه که بالاترین مرجع قضایی سازمان ملل است، ارائه می‌شود.

در پاسخ به پرونده‌ای که در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ توسط آفریقای جنوبی مطرح شد، دادگاه بین المللی دادگستری در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ به تل‌آویو دستور داد تا اقداماتی را برای جلوگیری از اقدامات نسل کشی علیه فلسطینیان و بهبود وضعیت بشردوستانه در نوار غزه اتخاذ کند، که توسط رژیم صهیونیستی  به مدت ۱۷ سال محاصره شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
و اشغالگران هم گفتند چشم چون ککشان گزید ، یعنی تعداد شهدای غزه را بعد شکایت آفریقا دو برابر کردند!
آخرین اخبار