معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی دارای کاربری مسکونی راکد که می‌بایست در چرخه ساخت و ساز قرار گیرد، در این استان شناسایی شده است.

محدثه نجفی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: این اراضی طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری باید در چرخه ساخت و ساز قرار گیرد و از حالت راکد بودن خارج شود.

او با بیان اینکه دولت در راستای رونق دادن به ساخت و ساز‌ها و تولید مسکن، طرح نهضت ملی مسکن را تدوین و اجرا کرد، افزود: در این راستا طبق مواد ۱۰ و ۱۲ قانون جهش تولید، ادارات دولتی را مکلف کرد که زمین‌های تحت اختیار خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: در همین راستا ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان‌ها نیز موظف شدند، بخشی از زمین‌های داخل و خارج از شهر را برای طرح نهضت ملی مسکن تحویل دولت دهند.

نجفی بیان کرد: مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به منظور جلوگیری از احتکار زمین شامل املاک شخصی و «مستثنیات مالکانه» می‌شود که در طول اجرای طرح‌های تفصیلی در شهر‌های مختلف وارد چرخه ساخت و ساز نشده اند، حبس زمین توسط مالکین خصوصی، اشخاص حقیقی و تعاونی‌ها باعث گران شدن زمین در شهر‌ها شده است.

او تصریح کرد: در همین راستا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، شهرداری‌ها را هم مکلف کرده است که مالکین زمین‌ها با کاربری مسکونی که وارد عرصه ساخت و ساز نشده اند را در شهر‌ها شناسایی کرده و به آن‌ها ۶ ماه مهلت دهد که زمین‌های تحت اختیار خود را وارد چرخه ساخت و ساز کنند.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تاکید کرد: در غیر این صورت زمین‌های مزبور در کمیسیون ماده ۵ شهرداری‌ها تبدیل به کاربری خدماتی خواهد شد و در ازای آن سایر پهنه‌های شهر که کاربری مسکونی دارد، وارد چرخه ساخت و ساز می‌شود.

نجفی اظهار کرد: در کنار آن مصوبه دیگری از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تحت عنوان «از توزیع پهنه‌های تراکمی» وجود دارد که یک امتیاز برای شهرداری‌ها در نظر گرفته است، به طوریکه آن‌ها می‌توانند با شناسایی زمین‌های دارای کاربری مسکونی راکد و تبدیل آن به زمین‌هایی با کاربری خدماتی، در نقاط دیگر شهر معادل آن زمین ها، کاربری مسکونی ایجاد کرده یا افزایش تراکم مسکونی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار