نیری:

کاری که فضای مجازی با زبان فارسی کرده، اشغال نامرئی است

پنجمین برنامه از سلسله نشست‌های «دکه» در سالن غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.

در پنجمین برنامه از سلسله نشست‌های «دکه» به صحبت در خصوص مسائل و موضوعات مورد بحث اهالی رسانه پرداخته شد و در این نشست نیز، در اهمیت زبان و ادبیات فارسی در رسانه‌ها بحث شد.

در نشست پنجم، محمدیوسف نیری، استاد تمام دانشگاه شیراز به عنوان سخنران حضور داشت. او در اهمیت پاسداشت زبان فارسی سخن گفت و نسبت به هجوم به زبان و ادبیات فارسی هشدار جدی داد.

نیری در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرد: باید هشدار دهیم که زبان و ادبیات فارسی امروز از ناحیه فضای مجازی با تهاجمی جدی مواجه شده است که می‌توان آن را با حمله مغول مقایسه کرد!

او افزود: فضای مجازی کاری با زبان فارسی کرده است که آن را به «اِشغال نامرئی ایران» تعبیر می‌کنم. فقط کافی‌است که به اسم‌های مهمل و بی معنی که برخی افراد روی بچه‌هایشان می‌گذارند توجه کنید. یا ترویج برخی اصطلاحات نامانوس و برخی اسامی که بر سر در برخی شرکت‌ها و مغازه‌ها نقش بسته است.

این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه متولیان فرهنگ کشور باید بیدار شوند و ببینند که چگونه زبان فارسی مورد اِشغال و تجاوز قرار گرفته است، گفت: زبان یک هویت است و کسی نمی‌تواند و نباید آن را از ما بگیرد. زبان، روح و راز هویت یک قوم است. اگر زبان تضعیف شود، دین و اعتقادات هم تضعیف می‌شوند. مهم است که هم از اهمیت زبان فارسی اطلاع داشته باشیم و هم روی آن غیرت داشته باشیم. بعضی‌ها اطلاع دارند، اما غیرت این کار را ندارند.

در پایان این مراسم از برترین خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر استان فارس در سال ۱۴۰۲ تقدیر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.