مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: افرادی که به طور مستمر حداقل دوبار در سال خون اهدا می‌کنند کمتر دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند.

 

استان قزوین پایلوت استفاده از جدیدترین فن آوری دنیا برای غربالگری خون شد.

صالصی فر مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: برای غربالگری به صورت آزمایش در استان‌های تهران و قزوین امکان استفاده از فن آوری nat فراهم شده که فقط ۱۰ کشور از آن برخوردار است.

صالحی فر افزود: برای غربالگری در دنیا اتفاقات متفاوتی رخ می‌دهد و هر کشور بر مبنای زیرساخت خود انجام می‌دهد. این فناوری بروزترین تکنیک برای تشخیص ویروس است که کشور‌های تراز اول از آن استفاده می‌کنند و در کشور ما استان‌های تهران و قزوین به صورت پایلوت انجام می دهند و از سال آینده در کل کشور اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیماران زیادی در کشور نیازمند همیشگی به خون دارند و در بحث تروما‌ها و آسیب‌های دیگر هم این نیاز وجود دارد. مراکز انتقال خون بر این اساس باید ذخیره داشته باشند. در حال حاضر ذخیره ما در استان قزوین هفت روز است که امیدواریم در تعطیلات پیش رو با حمایت مردم به ده روز برسد. این ذخیره بنابر نیاز استان در نظر گرفته می‌شود. در سال‌های گذشته با شروع عید نوروز ذخایر خونی کاهش پیدا می‌کرد و امسال با تقارن آن با ماه مبارک رمضان و از طرفی تصادفاتی که ممکن است در طول تعطیلات در جاده‌های مواصلاتی استان به وقوع بپیوندند بنابراین امیدواریم مردم دست ما را در این امر بیشتر بفشارند.

صالحی فر گفت: ذخایر خونی جزو ذخایر پایدار نیست و پلاکت خونی مورد استفاده بیماران سرطانی فقط سه روز قابل ذخیره است. در کشور‌های پیشرفته دنیا هم بیش از هفت روز قابل ذخیره نیست. البته در حال حاضر میزان درخواست مراکز درمانی صددرصد پاسخ داده می‌شود. برای تامین درخواست این ۱۵۰ واحد باید حداقل ۲۰۰ نفر خون اهدا کنند. هر هفته حدود ۲۵۰ واحد خونی هم به تهران ارسال می‌شود. ۴۵۰ سی سی خون که از فرد گرفته می‌شود در آزمایشگاه به فرآورده‌های مختلف تقسیم می‌شود. آقایان ۴ بار و خانم‌ها ۳ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند. فاصله سنی هم ۱۸ تا ۶۵ سال است که برای هر فصل یک بار متناسب است.

وی گفت: ۳۶ سیستم خونی با ۴۰۰ نوع گروه خونی شناسایی شده است. فرد بیمار در سیستم ایمنی معمولا دچار نقص هستند. نوزاد تا حدود ۴ تا شش ماهگی سیستم ایمنی ندارد؛ بنابراین باید خون سالم به آن‌ها تزریق شود. در هر بار مراجعه افراد به سازمان انتقال خون معاینات انجام می‌شود. ابتدا این معاینات برای این است که برای خود اهداکننده ضرر نداشته باشد. در وهله دوم این خون باید برای فرد گیرنده ضرر نداشته باشد. افرادی که به دندانپزشکی مراجعه کرده اند یا دارو مصرف میکنند باید عنوان کنند. 

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: سال‌های سال است که با شرکت‌های دارویی اروپایی قرارداد داریم که با دادن پلاسما، دارو‌های ساخته شده با آن را پس می‌گیریم. سازمان جهانی بهداشت عنوان میکند اهداکننده مستمر خون کمتر به سکته قلبی و مغزی دچار می‌شود و اهداکننده سطح چربی متعادل تری دارد. مستمر یعنی فردی که حداقل در سال دو بار خون اهدا می‌کنند. گلبول‌های قرمز در بدن بیش از ۱۲۰ روز در بدن عمر نمی‌کنند. با اهدای خون انسان شاداب‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: میزان اهدای خون در کشور ۲۶ در هزار و در استان قزوین هم ۲۹ در هزار است که شامل ۴۰ هزار نفر می‌شود. در طول ۱۱ ماه گذشته هم ۳۶ هزار نفر خون اهدا کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.