مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه ذخایر خونی قزوین برای حدود هفت روز است، گفت: ذخایر انتقال خونی استان باید به حداقل ۱۰ روز برسد.

پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: مراجعه شهروندان برای اهدا خون در هفته گذشته به دلیل شدت برودت دمای هوای استان کاهش پیدا کرد، در حالی که با افزایش حجم مسافرت‌ها و تصادفات جاده‌ای به اهدای خون بیشتری احتیاج داشتیم تا نیاز مراکز درمانی را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه ذخایر خونی قزوین برای حدود هفت روز است، اضافه کرد: به دلیل طول عمر پایین فرآورده خونی، مدت هفت روز برای این ذخایر پایدار نیست و اگر به صورت روزانه ترمیم نشوند، خیلی زود تمام خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: روزانه نیازمند ۱۵۰ اهداکننده خون برای تامین پلاکت‌های مورد نیاز هستیم.

صالحی فرد بیان کرد: پلاکت خون تنها سه روز تاریخ مصرف دارد و اصلا برای آن امکان ذخیره سازی وجود ندارد، در حالی که بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان، خون ریزی و عمل‌های سنگین دارند، نیازمند این فرآورده خونی هستند.

صالحی فر افزود: تکنولوژی جدیدی در سال‌های اخیر در سازمان انتقال خون ایجاد شده که در آن افراد به جای اینکه خون کامل بدهند، پلاکت خودشان را به طور مستقیم به سازمان اهدا می‌کنند که هر واحد پلاکت خون می‌تواند برای ۶ واحد پلاکت معمولی ارزش درمانی داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به اهدا خون در شب‌های قدر گفت: به شهروندان توصیه می‌کنیم که اهدا خون را فقط منحصر به شب‌های قدر ندانند، چرا که در هر زمانی این اهدا ثواب خودش را دارد.

صالحی فر با اشاره به اینکه اهدای خون از نظر فقهی در روز‌های ماه مبارک رمضان باعث باطل شدن روزه نمی‌شود، گفت: شیفت صبح در روز‌های ماه مبارک رمضان سازمان برقرار است و شهروندان می‌توانند بعد از افطار از ساعت ۱۸ تا ۲۴ مراجعه داشته باشند.

وی بیان کرد: خون کاملی که هر شخصی اهداء می‌کند، حدود ۴۵۰ سی سی را شامل می‌شود که در واحد فرآوری به فرآورده‌های مختلف تقسیم می‌شود و هرکدام را به یک بیمار خاص انتقال می‌دهیم و با اهدا هر یک واحد خون جان سه بیمار نجات داده می‌شود.

در حال حاضر یک مرکز انتقال خون در قزوین، یک مرکز در تاکستان، یک مرکز در شهرستان بویین زهرا و یک مرکز نیز در آبیک مستقر است.

حداقل سن اهدا خون بین ۱۸ تا ۶۵ سال بوده و کسانی که اهدا کننده مستمر هستند می‌توانند در سنین ۶۵ سال به بالا نیز با نظر پزشک خون اهدا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.