مرکز ملی دیالوگ و ترقی-جینوا سومین گفتمان خود را درباره افغانستان آغاز کرده است.

نهاد تحقیقی و پژوهشی «مرکز ملی دیالوگ و ترقی-جینوا»، سومین گفتمان خود را درباره افغانستان در ترکیه آغاز کرده است.

نخستین روز این نشست که با اشتراک شماری از فعالان حقوق بشری و جامعه مدنی، مدافعان حقوق زن، کارشناسان و خبرنگاران آغاز شده است، روی چگونگی وضعیت سیاسی و اقتصادی کنونی در افغانستان، چالش‌ها و فرصت‌های فراوری آینده مردم‌ سالاری و حساب‌دهی گفت‌وگو خواهد شد.

در اعلامیه مرکز ملی دیالوگ و ترقی آمده است: «جلسه دوم در مورد اجتماع، بر تعریف مجدد جامعه مدنی، جنبش نوین زنان افغانستان، پویایی شهری در مقابل روستایی و ایدئولوژی‌های محافظه‌کار در مقابل ترقی خواهانه متمرکز خواهد بود.»

به گفته این نهاد، طی این نشست زمینه برای گفتمان درباره «پویایی در حال تغیر جامعه افغانستان و جنبه‌های مشترکی که می‌تواند ایجاد و حفظ یک جامعه مردم سالار، مرفع و همه‌شمول را تضمین کند»، فراهم خواهد شد.

پیش از این نیز، مرکز ملی دیالوگ و ترقی نشستی را تحت عنوان «گفتمان صلح» برای تبادل ‌نظر میان جوانان و اعضای هیأت مذاکره‌کننده صلح حکومت پیشین برگزار کرده بود.

در آن زمان، گفتمان صلح در ۹ محور «عدالت انتقالی»، «شهدا و قربانیان جنگ»، «تعلیم و تحصیل»، «حقوق بشر»، «آزادی بیان»، «حکومت‌داری خوب»، «ادغام مجدد نیروهای مسلح و جنگ‌جویان طالبان» و «دولت‌ پساصلح و شیوه تأمین ارتباط میان شهرها و ولسوالی‌ها» با حضور نخبگان، به‌ویژه جوانان در کابل و ولایات افغانستان برگزار شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.