رضامراد صحرایی، وزیر آموزش وپرورش در همایش هزار نفری مرشد خوانی و نرمش آغازین شهر تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای معلم و دانش آموزان و شهید نوجوان طغیانی، گفت: مسیر آینده کشور از مدرسهها میگذرد و بذر پیشرفت و افتخار آینده کشور در مدرسهها کاشته میشود.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین بر تربیت چندساحتی دانش آموزان تاکید دارد و تمرکز بر پیشرفت و تربیت همه جانبه فرزندان ایران اسلامی است.
وی افزود: در شش ساحت مورد تاکید سند تحول بنیادین، فرزندان این کشور باید در مدرسه تربیت گردد و باید دانست که ساحتهای تعلیم و تربیت همه با هم و در هم تنیده باید باشند تا شاهد تربیت ایرانی اسلامی دانش آموزان باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح شهید طغیانی، تصریج کرد: طرح شهید طغیانی یک طرح ملی است و همه ساحتهای تربیتی، از جمله توجه به تربیت دینی، فرهنگی و اجتماعی و موارد دیگر مورد تاکید در ورزش زورخانه ای در آن دیده شده است.
وی در ادامه با تاکید بر گسترش منش پهلوانی، گفت: ابزارهای مورد استفاده در این ورزش هرکدام یک نمونه از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و این طرح در یک کلام نمادی است از حضور سند در مدرسه است.
صحرایی با اشاره به اینکه اگر به دنبال ارائه یک نمونه از اجرای مدرسه ای سند تحول هستیم، اظهار کرد: اجرای مدرسهای سند تحول بنیادین یعنی اجرای طرح شهید طغیانی با تاکید بر ورزش زورخانه ای است.
وی در ادامه افزود: نخستین دغدغه وزارت آموزش و پرورش شکلگیری ویژگیهای تربیتی و هویتی در دانش آموزان است، چراکه امروز کشور به دانش آموزی نیاز دارد که رابطه خود با خدا، خلق و خود را بر اساس هویت دینی تعریف کند.
صحرایی گفت: امروز بدنبال تربیت فرزندانی ایثارگر، دستگیر، ماهر و مبتکر در تراز سند تحول بنیادین هستیم و باید این ویژگی ها را از سنین پایین آموزش داد، چراکه تمرکز بر بازه سنی تولد تا دبستان و شکل گیری ویژگیهای کار گروهی، نظم و موارد دیگر از سنین پایین در کودکان قطعا پایدارتر خواهد بود.
وی با اشاره به تاسیس و فعالیت سازمان تعلیم و تربیت کودک، تصریح کرد: فعالیت سازمان تعلیم و تربیت کودک یک افتخار برای نظام تعلیم و تربیت کشور است تا با تقویت کودکستان ها و تمرکز بر سن تولد تا دبستان، زمان طلایی برای یادگیری ویژگیهای خوب با محتوای آموزش و یادگیری مطلوب مورد توجه قرار بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این همایش، گفت: توجه به سنین پیش از دبستان به معنای عدم توجه به مدرسه یا جابه جایی کودکستان با مدرسه نیست بلکه توجه جدی به سنین پیش از دبستان است که اهمیت بسیاری دارد. یک نظام تربیتی پیشرو آموزش مولفههای تربیتی را از سن پیش از دبستان شروع میکند.
صحرایی با تاکید بر توجه جدی به ورزش زورخانهای، گفت: امیدواریم ورزش زورخانه ای که نمادی از فرهنگ و تمدن این کشور است، روز به روز مورد توجه جدیتر قرار گرفته و ارزشهای مورد تاکید در این ورزش در جامعه فراگیر شود.