در آستانه فرارسیدن روز ۱۶ اسفند که مصادف است با سالروز بهرهبرداری از نخستین ایستگاه مترو در تهران (مربوط به سال ۱۳۷۷) ذکر این نکته جالب توجه است که در ۲۵ سال گذشته ۴۴ ایستگاه شبکه مترو پایتخت در ماههای اسفند سالهای گذشته افتتاح شدهاند. آخرین مورد این موضوع به اسفندماه سال ۱۴۰۲ باز میگردد که طی آن ۵ ایستگاه شهید دادمان، میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر (عج)، بوستان لاله و کارگر در خطوط ۶ و ۷ مترو آغاز به کار کرد.
به لحاظ آماری نیز میتوان گفت بیش از ۲۸ درصد ایستگاههایی که تاکنون به بهرهبرداری رسیدهاند، در اسفند ماه افتتاح شده و البته امسال نیز قرار است به این اعداد و ارقام، نام ۳ ایستگاه دیگر اضافه شود؛ این ایستگاهها در خط ۶ واقع شده و به نامهای بهار شیراز (بیمارستان خانواده)، آیت الله کاشانی و شهدای کن خوانده میشوند.
با افتتاح ۳ ایستگاه مورد اشاره در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۲، میتوان گفت از جمع ۱۵۸ ایستگاه فعلی شبکه مترو تهران، ۴۷ ایستگاه در واپسین ماه هر سال به بهرهبرداری رسیدهاند. گفتنی است اولین ایستگاههایی که در این شبکه مورد استفاده قرار گرفت، اسفند ماه سال ۱۳۷۷ و مربوط به خط ۵ مترو (وردآورد، صادقیه و کرج) بود.
البته اسفند ماه امسال غیر از ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت ا... کاشانی و شهدای کن که طی روزهای باقیمانده از سال جاری افتتاح میشوند، ورودیهای دوم ایستگاههای شهر زیبا و شهران در خط ۶ به بهرهبرداری رسیده و عملیات حفاری مکانیزه و ساخت تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ نیز به پایان میرسد. همچنین آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط ۷ به همراه افتتاح ورودی دوم ایستگاه شهید دادمان هم در اسفند ماه ۱۴۰۲ محقق شد.
منبع: روابط عمومی امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)
ازساکنن محله افسریه
کاش برای مترو چندتا واگن جدید میخریدن وفاصله بین حرکت قطارها را کاهش میدادن ومنظم میکردن قیمت بلیط مترو هم که هرسال گران میشود وفشار به مردم مستضعف میآید
واقعا درسته.
من خودم هر روز درمسیر خط 6 تردد دارم.سر فاصله 15 دقیقه است. در ساعات پر تردد حجم مسافر به قدری زیاد است که حتی ایستادن ما در واگن ها هم مشکل و تحت فشار است.
بدون کاهش دادن سرفاصله حرکت قطارها، افتتاح ایستگاه جدید یعنی افزایش فشارجسمی و روحی بر مردم،
اگر چه مردم همه مناطق حق دارند از مترو بهره ببرند.
کاهش سرفاصله ی حرکت قطارها هم فقط با ورود واگن های جدید ممکن است که آن هم سالهاست بازیچه ی دست این نهاد و آن نهاد و موضوع تحریم ها و ... شده است.
در این میان این مردمند که همچنان زیر فشار یکدیگر در شلوغی اتوبوس های تندرو و ازدحام قطارهای مترو چشم انتظار روزهای خوب موعود هستند.
چه فایده فقط به محلات بالاشهر غرب وشرق تهران خدمات دهی می دهندولی جنوب شهرمحروم ترشده مثل نازی آبادوخانی آبادنوو.....محروماز مترو وخط بی آر تی است.