امروزه شاید واژه میکرو اینفلوئنسر یا خردهتأثیرگذار را زیاد شنیدهاید و حتما برای فهم آن جستوجوهایی در گوگل داشتهاید. در بررسیهای خودتان متوجه شدید که این افراد درصفحات شبکههای اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام و تیکتاک و یوتیوب مخاطبانی به تعداد هزار تا ۱۰۰هزار دارند.
سؤال اینجاست که میکرو اینفلوئنسرها بهرغم تعداد پایین فالوئر با چه ویژگیهایی قادر به جریانسازی در شبکههای اجتماعی هستند؟ جهت پاسخ باید گفت که آنان در ابتدا روی یک موضوع خاص تمرکز دارند تا بعدها در آن تبدیل به یک مرجع خاص یا شاخص شوند؛ پس اینطور هم بیشتر مورد بازدید قرار میگیرند.
اگر دقتی روی رفتارهای میکرواینفلوئنسرها داشته باشید، میبینید که در بیان گفتارها و محتواهای خود بسیار مراقبت میکنند تا اعتماد مخاطبان خود را از دست ندهند یا بهاصطلاح ریزش نداشته باشند. جهت اعتمادسازی هم پاسخگویی قوی برای فالوئرهای خود هستند که در قالب Post-by-Post مشاهده میشود و همین امر یک شبکهای از مخاطبان وفادار را با مشارکت بالا ایجاد میکند. پس با ساخت یک شبکه اعتمادی از طرفداران خود به بیان نظرات یا میتینگهای سیاسی روی میآورند که در این حالت هم تنها نیستند و بهراحتی از پشتیبانی فالوئرهای خود برخوردارند.
در نتیجه نرخ تعاملی بین آنان رشد میکند و در برخی بررسیها به بالای ۶۰ درصد هم افزایش پیدا میکند. البته گاهی اوقات آنان بهمنظور بالا بردن روابط بین خود و فالوئر اقدام به برگزاری رویدادهایی زنده یا ضبط شده میپردازند که این امر موجب تحریک احساسات مخاطب برای واکنش میشود. یکی از بسترهای مناسب نیز بهمنظور انتشار رویداد و بهطور کلی جلوههای بصری همین اینستاگرام است که غالب میکرواینفلوئنسرها از آن استفاده میکنند. اپلیکیشنی که بنابر تحقیق مک نیلی ودوستانش درسال۲۰۲۰ بعد از فیسبوک، مقام دوم را به لحاظ میزان استفاده روزانه ۵۱درصدی دارد، اما در زمینه سطح درگیر کردن هرپست با میزان ۱.۶درصد جهت تبلیغ یک کالا از فیسبوک جلوتر است. مطلبی که امروزه در ایران با عنوان میکرواینفلوئنسر مارکتینگ آغاز شده و با تهیه فیلمهای کوتاه از مراسمهای تجملی مثل ماهگردها یا جشنهایی در اینستاگرام قوت میگیرد؛ موضوعی که نیازمند بیان ارتباط دیجیتال مارکتینگ با فعالیتهای میکرواینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی است و ما در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت.
میکرواینفلوئنسرها چگونه برای ما قاب رؤیایی میسازند؟
بنابر آمار جهانی گفتیم که چگونه فعالیتهای خردهتأثیرگذاران در شبکههای اجتماعی بهویژه اینستاگرام در صدر پرمخاطبها قرار گرفت. افرادی که سلبریتی نیستند، اما فقط بهسبب قدرت گفتاری و صداقت در آن توانستهاند دستهای از فالوئرها را جذب و بر سبک زندگانیشان تأثیر بگذارند. الیزا سرافینلی درباره علت این موضوع در تحقیقش مینویسد: «تجربه واقعی کارهای ما معمولا توسط دستگاهها در قالب فرمهای مبتنی بر رسانه نمایش داده میشود که چیزی بیش از یک واسطه نیستند و در دو وجه از زندگانی ما مشخص میشوند: ۱) ضبط ۲) اشتراکگذاری و پخش آنان. در بخش دوم ما دیگر شاهدفرد، مکان و موضوع مورد نظر نیستیم بلکه شواهدی از اندیشه و ایدئولوژیکشان در بستر بازسازی واقعیت هستیم.» این یعنی شما با واقعیت خودفرد روبهرو نیستید و اصل رسانه هم برمبنای نمایش بخشی از صحنه یا شاید هم ساخت آن است.
تولیدی که امروزه در فضای شبکههای اجتماعی مخصوصا اینستاگرام بهنام رویدادهای ساختگی شناخته میشود و هدف آن، افزایش جنبه نمایش زندگی روزمره است تا افراد بیشتری را جذب و سپس به پایه ثابتهای صفحه ارتقا دهد. حال خردهتأثیرگذاران از این ابزار بهعنوان یک پل اصلی ارتباطی میان خود و مخاطبانشان استفاده میکنند که همان مراسمهای معمولی هستند، اما توسط خود رویداد ایجاد و برای آن نیز وسعت داده میشوند. پلتفرمهای مورد استفاده آنان اینستاگرام است و از این طریق سبک جدید زندگیشان یا آن چیزی که در رؤیای فالوئرشان آرزوست، به نمایش بصری درمیآورند. پلتفرم بصری که نقش مهمی در انتقال مفاهیم واقعیت ساختگی با درگیر کردن مخاطبان در آن دارد. این مشارکت بهصورت فیزیکی در مراسمها یا حضور آنلاین در آنان است که برای میکرواینفلوئنسرها بار فیزیکیاش بهجهت ارزش گرافیکی یا زیبایی شناختی آن مانند نوع پوشش، آرایش، چیدمان و رنگ و رفتارها اهمیت بیشتری دارد، زیرا از همینها میتوانند اعتبار کسب کنند و بر تعداد مخاطبانشان بیفزایند.
چرا میکرو اینفلوئنسرها، ملیجک تبلیغاتی هستند؟
گفتیم یکی از علل برجسته شدن خردهتأثیرگذاران همانا ایجاد روابط اعتمادی پایدار است که باید ازصداقت گفتار آنان حاصل شود. همین عامل امروزه موجب جذب صاحبان کالاها به این افراد شده تا بهجای سلبریتیهای بزرگ، ازجذابیت میکرواینفلوئنسرها جهت تبلیغ خود استفاده کنند. عدهای از محققان بهمنظور اثبات این تأثیرگذاری اقدام به نظرسنجی از میان ۵۴۰ زن با ردهسنی ۱۸ تا ۲۵ درسال۲۰۱۸ کردند. موضوع از این قرار بود که چقدر خردهتأثیرگذاران شبکههای اجتماعی میتوانند بر قصد خرید یک رژلب در میان فالوئرهایشان اثرگذار باشند. آزمایش نشان داد که این افراد از نفوذ خوبی برزنان برخوردارند و حتی قابلیت تبلیغات بیشتر را هم دارند.
منبع: جام جم