عضو هیات رئیسه کمیسیون کسب و کار‌های نوین و دانش بنیان اتاق ایران به بیان توضیحاتی درباره تاثیر حمایت از تولیدات بار اولی شرکت‌های دانش بنیان و تاثیر این حمایت بر اشتغال زایی پرداخت.

محسن میرصدری، عضو هیات رئیسه کمیسیون کسب و کار‌های نوین و دانش بنیان اتاق ایران درباره قانون بار اول و حمایت از تولیدات بار اولی شرکت‌های دانش بنیان و میزان تاثیر این مصوبه بر دانش بنیان شدن تجهیزات راهبردی گلوگاهی گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولید بار اول از معافیت تحقیق و توسعه برخوردار شوند و در این راستا می‌توانند تولید بار اولی را داشته باشند که بازار برای آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این شرکت‌های دانش بنیان حتی اگر در بین ۷ هزار شرکت دانش بنیان نوپا باشند٬‌ فروش آن‌ها زیر ۵ میلیارد باشد و تاکنون موفق نشده باشند که فروش موفقی داشته باشند از آن‌ها بر اساس ماده تولیدات بار اول حمایت می‌شود.

او ادامه داد: در معافیت مالیاتی تحقیق و توسعه برای شرکت‌های دانش بنیان تعیین شده که اگر فعالیت‌های R&D آن‌ها توسعه پیدا کند و آن‌ها موفق به تولید محصولی شوند که در لیست تجهیزات‌ های‌تک و پیشران باشد٬ می‌توانند به ازای فعالیت و هزینه‌ای که کرده اند معافیت مالیاتی بگیرند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کسب و کار‌های نوین و دانش بنیان اتاق ایران بیان کرد: یکی از اقدامات خیلی خوب در این قانون این است که این معافیت فعلا سقف هم ندارد و قانون به روز و پیشرفته‌ای در دنیا است. این حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدات بار اولی آن‌ها می‌تواند منجر به بومی سازی صنعت نفت و گاز ما هم شود.

میرصدری توضیح داد: تجهیزاتی که در صنعت نفت و گاز کاربرد دارند به دلیل حساسیت بالای این صنعت و زیر ساخت‌های پیشرفته‌ای که دارد باید تجهیزات ایمنی بالا و دارای عملکرد درستی باشند؛ زیرا وجود کوچکترین نقص در این تجهیزات و بروز اتفاقات ممکن است یک زیرساخت بزرگ را روی هوا ببرد.

او گفت:‌ بنابراین تاکنون رویکرد فعلی وزارت نفت استفاده از تجهیزات تولید بار اول است و صندوقی هم برای حمایت از این تولیدات ایجاد شده است.

هیات رئیسه کمیسیون کسب و کار‌های نوین و دانش بنیان اتاق ایران گفت: اگر ما یک سری آزمایشگاه‌ها و نهاد‌های صدور گواهی کیفیت را درگیر کنیم تا برای کیفیت و ایمنی این تجهیزات تاییدیه صادر کنند تا کارفرما هم خیالش راحت شود؛ از سوی دیگر بیمه از این تجهیزات تولیدی حمایت کند و این زنجیره کامل شود٬ تمام مشکلات حل می‌شوند.

وی ادامه داد: با این اقدام هم بازار برای تولید کننده تجهیزات بار اولی ایجاد می‌شود و هم بازار برای آزمایشگاه و نهاد صدور گواهینامه ایجاد می‌شود. از سوی دیگر اشتغال زایی می شود و دیگر ارگان‌های ما مجبور نیستند که جنس خارجی وارد کنند. علاوه بر این همکاری شرکت‌های دانش بنیان و محققین با ارگان‌های دولتی استحکام پیدا می‌کند و این مسئله به طور تاثیر گذار تری روی اشتغال زایی تاثیر دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار