وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: امروز غزه و حماس نماد جامعه اسلامی و فرهنگ مقاومت اسلامی و اسرائیل نماد تمدن غرب است.

منوچهر متکی در چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان انقلاب اسلامی در شاهچراغ (ع)، اظهار کرد: امروز مواجهه با اتفاقات مهم جهانی، این باور را ایجاد کرده است که نظام‌بندی کنونی در قالب سازمان‌های بین المللی نیز نتوانسته مشکلات جدی جهان را حل کند.

او افزود: هرچند پیشتر نیز تجدید ساختار سازمان ملل مطرح شد و حتی در دستورکار نیز قرار گرفت، اما امروز اراده افکار عمومی جهانیبرای این موضوع ایجاد شده است.

وزیرپیشین امور خارجه اضافه کرد: با به بن‌بست رسیدن از نطام‌بندی در پاسخگویی به مسائل، ابرقدرت‌ها برای دستیابی به خواسته‌هایشان به ابراز وجود روی آورده و به سمت خودکامگی خود رجعت کرده‌اند که مسئله غزه جدیدترین نمونه آن است.

متکی یادآور شد: کشور‌هایی که داعیه ابرقدرتی را داشتند از یک سو می‌خواستند به آنچه می‌خواهند برسند و در سوی دیگر جلو آنچه را نمی‌خواهند، بگیرند؛ اما اکنون بیش از ۲۰ سال است که امریکا موفق نشده این را برای خود محقق کند.

او یادآور شد: به عنوان نمونه آمریکا با ۲ بهانه پیشگیری از قاچاق مواد مخدر و کنترل تروریسم به افعانستان حمله کرد، اما امروز مواد مخدر آن ۵۰۰ درصد افزایش یافته و اگر در گذشته تروریسم در افغانستان با طالبان بیان می‌شد امروز طالبان پاکستان و هندی نیز مطرح می‌شود.

وزیر پیشین امور خارجه اظهار کرد: اگر رهبر معظم انقلاب به "افول امریکا" اشاره می‌کنند، شرایط کنونی آمریکا تصویری از این افول قدرت است.

او گفت: اگر امروز ایران در زمینه ساختار‌های بین المللی میدان داری نکند جایگاه واقعی خود را پیدا نخواهد کرد.

متکی با اشاره به تاریخچه شکل گیری سازمان ملل و دیگر سازمان‌های وابسته برای اخد برخی از ابعاد حکمرانی کشورها، گفت: این سازمان‌ها هنگامی که به موضوعات واقعی برخوردند، در مواجهه با ریشه بحران‌ها نتوانستند آن را حل کنند.

وزیر پیشین امور خارجه افزود: غرب با موزائیکی که در خاورمیانه برای رسیدن به منافع و اهداف خود فرش کرده بود، ده‌ها سال آرامش داشت، اما پس از انقلاب اسلامی این وضعیت تغییر کرد.

متکی با اشاره به فرموده امام راحل (ره) که منطق ما قدرت ما است، توضیح داد: انقلاب شکل گرفته با مبنای اصول نبوی، بر پایه مردمی بودن و اسلامی شدن در صحنه بین المللی نیز مطرح شد و در ادامه منجر به خارج شدن فلسطین از تسلط دیگران شد.

او ادامه داد: این رویکرد جدید آرام آرام سبب تحولات جهانی شد و به فرموده رهبر معظم انقلاب امروز دنیا نیازمند نظم نوین بین المللی است.

متکی تاکید کرد: با پیشینه موثر جمهوری اسلامی ایران، امروز باید در اندیشکده‌های خود این نظم را تبیین و جایگاه ایران را تعریف کنیم.

وزیرپیشین امور خارجه اظهار کرد: امروز سران کشور‌های غربی نیز اذعان دارند که نظم کهن قابل دوام نیست.

او گفت: اما تغییر نظام بندی بین المللی به معنای جنگ نیست بلکه به معنای سازماندهی جدید در این نظام است.

متکی یادآور شد: طی چند قرن غرب تلاش کرده تا تلاش کرده نظام نامه حکمرانی را به جهان دیکته کند که ۲ اشکال بزرگ دارد؛ یکی اینکه تلاش شد تا مبانی و اصول و قوانینی جهان شمول شود که اساس تصمیم گیری بود و سکولاریسم جای هر مکتبی را گرفت.

او گفت: دوم مجریانی بودند که مستقیما از غرب یا وابسته به غرب بودند و تلاش کردند این مبانی را جا بیندازند و بر این اساس تحولات بین المللی بسته بودن مرز‌های کشور‌ها ازهم پاشیده و حمکرانی کشور‌ها را هم‌جهت با این نظام‌مندی کرد.

متکی گفت: انقلاب اسلامی در این نگاه خلل ایجاد کرد و امام جهانشمولی را در جهان بینی متفاوت این انقلاب دنبال کرد، به عنوان نمونه ارائه حکم شرعی علیه سلمان رشدی این پیام را مخابره کرد که رهبر ایران به دنبال جهان شمول کردن هدایت برای انسان‌ها است.

وزیر پیشین امور خارجه اضافه کرد: با انقلاب اسلامی دین باوری و خداباوری وارد معادلات شد، در حالی که در هیات تدوین منشور حقوق بشر حتی یک مسلمان حاضر نبوده و کشور‌های مسلمان نیز چنین مفاهیمی را مطرح نمی‌کردند.

او درباره تحولات اخیر منطقه خاورمیانه گفت: در حالیکه اسرائیل می‌کوشید تا با نمایش امنیت و پیشرفت، سرمایه‌گذاران را به سرمایه گذاری در سرزمین‌های اشغال شده ترغیب کند و جزیره‌ای امن را به ان‌ها القا کند و غزه را کنترل شده نشان دهد، اما طوفان الاقصی خواب آرام دشمن را آشفته کرد.

متکی عنوان کرد: امروز غزه و حماس نماد جامعه اسلامی و فرهنگ مقاومت اسلامی و اسرائیل نماد تمدن غرب است.

او ادامه داد: به تعبیر حسن نصرالله غزه تبلور آشکار اسلام و آمدن اسلام به صحنه اثرگذاری است و آمریکا خواهان خاتمه پیدا کردن جنگ است درحالی که این خانمه نمی‌یابد بلکه آغاز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار