رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی قم گفت: تمامی واحدهای مسکونی در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی قم سند مالکیت دریافت می‌کنند.

علی طاهری نیا،رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی قم  گفت:تمامی مالکان واحد‌های مسکونی در سکونت‌های غیررسمی فاقد سند رسمی در اراضی استان می‌توانند با مراجعه به اداره‌کل راه و شهرسازی سند رسمی دریافت کنند.

وی افزود: سکونت‌گاه‌های غیررسمی در این استان در حاشیه شهر قم شکل‌گرفته‌اند که شامل ۱۶ محله اصلی می‌شوند.

طاهری نیا با اشاره به اینکه در سطح ۲ هزار هکتار از سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان قم ۲۹۹ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، اظهار داشت: شهرک امام حسن (ع)، مهدیه، قلعه کامکار، شهرک فاطمیه، شیخ‌آباد، علی‌آباد سعدگان، اکبرآباد، اسماعیل‌آباد، شادقلی خان، قسمت‌هایی از یزدان‌شهر و محله دانیال نبی، جمکران، شهرک صاحب‌الزمان (عج) و شهید محلاتی از مهم‌ترین محلات در قالب سکونتگاه‌های غیررسمی دراین استان هستند.

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی قم   توسعه همه‌جانبه را مهم‌ترین محور فعالیت‌های واحد معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری یاد کرد و گفت: بازآفرینی شهری در قم به‌صورت همه‌جانبه و با در نظرگرفتن کاربری‌های اقتصادی، محیطی در کنار وضعیت کالبدی آن‌ها دنبال می‌شود تا مطلوبیت زندگی در این محلات مانند محلات دیگر شود.

وی ادامه داد: بازآفرینی شهری در هر محله‌ای باتوجه‌به ویژگی‌های خاص آن، متفاوت از محلات دیگر و نسخه واحدی برای محلات هدف پیچیده نمی‌شود.

طاهری نیا ادامه داد: بافت‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی سه‌نقطه هدف در بازآفرینی شهری قم هستند که مساحت قابل‌توجهی از این شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی قم   با اشاره به بافت تاریخی شهر قم، گفت: این بافت در هسته مرکزی شهر شامل ۱۰ محله اصلی می‌شود که از دوره قاجاریه به‌تدریج شکل‌گرفته است؛ محله‌های گذرخان، اسحاقیه، الوندیه، عشقعلی، مسجد جامع، چهارمردان و باغ پنبه، سیدان و گذر ننه عباس از مهم‌ترین این محلات هستند.

طاهری نیا گفت: مساحت بافت تاریخی قم ۲۲۰ هکتار است و جمعیت قابل‌توجهی از مردم در آن سکونت دارند.

وی ادامه داد: بافت فرسوده قم نیز که حدود ۵۰ سال پیش ساخت‌وساز آن‌ها انجام شده حدود ۳۷۰ هزار نفر جمعیت در مساحت یک‌هزار و ۵۸۷ هکتاری آن مشغول زندگی هستند.

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی شهری راه و شهرسازی قم   کم‌عرض بودن کوچه‌ها، ریزدانه بودن خانه‌ها و استحکام غیرایمنی بنا را از ویژگی‌های مهم بافت‌های فرسوده قم نام برد و گفت: بخش‌هایی از محله خاکفرج، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید دل آذر، بخش‌هایی از خیابان انقلاب و محدوده‌هایی از خیابان ۱۹ دی جزء بافت‌های فرسوده شهری قم محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: مالکان واحد‌های مسکونی در این مناطق با ثبت در سامانه نهضت ملی مسکن می‌توانند از تسهیلات ۵۵۰ میلیاردریالی در نظر گرفته شده جهت نوسازی واحد‌های ملکی خود استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار