مهدی اصغری رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان خراسان رضوی گفت: برنامهریزیها در ستاد تنظیم بازار قبلاً انجام میشده اما مشخص نیست تا چه میزان محقق شده است. دستور تأمین اقلام مورد نیاز صادر میشود اما این برآوردها تا چه میزان محقق میشود باید پس از اجرای برنامه مورد بررسی قرار بگیرد. انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان با دستگاههای دیگر خیلی تفاوت دارد و ظرفیت و زیرساخت نیرویی ندارد و نمیتوان توقع داشت اما میتوان مطالبات را پیش برد.
او افزود: این انجمن در چهار بخش کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتری در همه حوزههای کالاها و خدمات ورود پیدا میکند و انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان میتواند در برابر هر کالا و خدماتی که بهایی پرداخت میشود پیگیری و مطالبه کند. حقوق مصرفکننده هم در بحث کالا و هم در بحث خدمات عمومیت دارد و مردم روزانه با آن درگیر هستند اما بحثی که وجود دارد این است که اگر حقوق مصرفکننده در جایی ضایع میشود علت آن عدم آگاهی مصرفکنندگان است.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: شعار ما در حمایت از حقوق مصرفکننده وجود آگاهی است. اگر مردم از حقوق خود در قبال بهایی که برای خدمات و یا کالا میپردازند آگاهی داشته و اصول و نحوه خرید درست را بدانند و این آگاهی را داشته باشند که پس از خرید در صورتی که متوجه ضرر یا نقصی شوند با وجود فاکتور و خرید از مراکز دارای مجوز صنفی میتوانند حق و حقوق خود را پیگیری کنند مشکلات جدی برای مردم پیش نخواهد آمد.
اصغری یکی از موارد مهم در استان را ساماندهی تعرفهها در حوزه خدمات دانست و بیان کرد: بهای خدمات در تمام حوزهها مانند نظام مهندسی، گازرسانیها و سایر موارد باید برای مصرفکننده مشخص باشد که این مطالبه از طرف این انجمن از مسئولان استانی وجود دارد.
او به معضلات فضای مجازی در زمینه ارائه خدمات و فروش کالا اشاره و تصریح کرد: در فضای مجازی بلاگرها برخی از مجموعههای صنفی یا صنعتی را بزرگ جلوه میدهند هر چند تعدادی از آنها تلاش میکنند تا مصرفکنندگان کالاهای مناسبی بخرند اما مردم باید ببینند کالای خریداری شده اگر ارزان است واقعاً کیفیت مناسب را دارد و به اندازه هزینه در زمان مصرف پاسخگو خواهد بود یا خیر؟ شاید در فضای قیمتی کمککننده باشد اما ساماندهی و نظارت در این فضا لازم است.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان خراسان رضوی تبلیغات خلاف واقع در فضای مجازی را یکی دیگر از موارد نقض حقوق مصرفکننده دانست و تاکید کرد: در خیلی از جاها در تبلیغات خلاف حقوق مصرفکننده عمل میشود یعنی تبلیغات برای برخی کالاها و موضوعات خلاف واقع است و آن چیزی که باید باشد نیست. مثلاً کرمهای پوستی و یا مواد غذایی دارای مواد مغذی معدنی خاص که به وفور تبلیغات آنها وجود دارد که دقیق این موارد مشخص نیست و باید تأکید کرد اگر مشتری و مردم نتیجه را در کالای خریداری شده نبینند کل بازار آسیب خواهد دید. به عبارتی اگر به کالایی دانشبنیان میگویند باید مدارک لازم و واقعی هم ارائه شود.
اصغری اظهار کرد: برخی از کسبه کل کالاهای خود را مثلاً با عدد ۱۰۰ هزار تومان حراج میکنند اما وقتی وارد مغازه میشوید با قیمتهای بالاتر مواجه میشوید که خلاف واقع و برای جذب مشتری است که باید با این نوع تبلیغات برخورد شود.
او با اشاره به قیمتگذاری کالاها افزود: در برخی کالاها قیمتهای درج شده درست است اما متأسفانه در برخی از کالاها که برندها در قالب تولید سفارشی با کارخانهای قرارداد میبندند و آن را تولید میکنند، قیمتها سفارشی است و اینجا باید دستگاههای نظارتی استان ورود کنند.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: در کالاهایی که سفارشی تولید میشود قیمتها سلیقهای است و این جریان در برندهای سفارشی دیده میشود. کارخانهای که برند خود را تولید میکند قانون را رعایت میکند اما برندی که محصولش را در کارخانهای تولید میکند تمام تعهدات برای خود او است و کارخانه تولیدکننده مسئولیتی ندارد و این متأسفانه یک معضل است که نظارت ویژه میخواهد. در حوزه اصناف و اتحادیه گزارشهای مردم در مدت ۲۴ ساعت رسیدگی و حل و فصل میشود اما در حوزه صنعت دغدغه انجمن عدم درج قیمت واقعی برای مصرفکننده به خصوص در حوزه کالاهای سفارشی است که به صورت تخصصی ورودی نشده است.