حجت الاسلام غلامرضا نجفی با اشاره به بافت جمعیتی سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: این استان با وجود نیروی انسانی جوان برخلاف بسیاری از مراکز جمعیتی، با روند رو به افزایش اطفال و نوجوانان واقع در سن تحصیل مواجه بوده که در راستای توسعه پایدار و عدالت آموزشی ضرورت دارد تا متناسب با این روند، جامعه مخاطب تحصیلات همگانی، ارتقای امکانات آموزشی کلاسهای درس، مدارس و معلمان آموزش و پرورش نیز مدنظر نظام تصمیم سازی کشور قرار گیرد.
وی با انتقاد از عملکرد برخی از دستگاههای عضو سند ائتلاف نماد، افزود: متاسفانه بسیاری از دانش آموزان در فرآیندهای شناسایی آسیب، غربالگری، مداخله در بحران و توانمندسازی روانی، آموزشی و معیشتی در سیستان و بلوچستان با مشکلات جدی مواجه هستند که در این خصوص باید نهادهای حمایتی همچون دانشگاههای علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این استان بویژه در دهکهای محروم و کم برخوردار اقدامات و راهبردهای مضاعف را مدنظر قرار دهند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان با اشاره به آمار کودکان و نوجوانان تارک تحصیل و بازمانده از تحصیل، ادامه داد: متاسفانه باید بپذیریم که در این استان به واسطه برخی مداخلات اقتصادی، فرهنگی یا کمبودهای سرانههای دانش آموزی و آموزشی با پدیده کودکان بازمانده از تحصیل یا تارک تحصیل مواجه هستیم.
وی اظهارکرد: با راهبردهای موثر آموزش و پرورش فرصت مناسب استمرار تحصیل برای کودکان و نوجوانان فاقد شناسنامه مدعی تابعیت ایرانی و یا اتباع خارجی فراهم شده و اداره کل آموزش و پرورش تعاملات مناسبی را با فرمانداران، ثبت احوال و اداره امور مهاجرین و اتباع خارجی مد نظر قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین نجفی با اشاره به آسیب های اجتماعی شایع در گروههای هدف کودک و نوجوان، تاکید کرد: ضرورت دارد تا کارگاههای تخصصی در قالب طرح نماد برای دانش آموزان، معلمان نظام آموزشی و والدین به صورت یکپارچه مدنظر قرار گرفته و آسیبهایی مانند خشونت، سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد، جرایم سایبری و اعتیاد به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، روابط غیر متعارف با جنس مخالف و گرایش به تخریب اموال عمومی با اتخاذ سرفصلهای استاندارد آموزشی و تخصصی کنترل، مهار و در نهایت پیشگیری شود.
وی با اشاره به اقدامات توانمندسازی دانش آموزان و سطوح پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی، گفت: پیوستهای آموزشی و پرورشی با رویکرد ارتقای فرآیند جامعه پذیری در سطح نخست باید شامل حال تمامی دانش آموزان شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان ادامه داد: سطح دیگر از مداخلات پیشگیرانه باید دانش آموزانی را هدف برنامه قرار دهد که مستعد ارتکاب جرم یا بزهکاری بوده یا برآمده از خانوادههایی هستند که در این خانوادهها سوابق ارتکاب جرم و یا آسیبهای اجتماعی وجود دارد.
وی افزود: در گام بعد نیز باید به برنامههای تخصصی با رویکرد مداخله در بحران و ارجاعات اورژانسی برای دانش آموزان بزهکار یا مرتکب جرایم یا قربانی آسیبهای اجتماعی ارجاع شود، اقدامی که از یک سو به بهبود فرآیند باز اجتماعی شدن آنان کمک کرده و از سوی دیگر مانع از اشاعه پدیده مجرمانه به سایر دانش آموزان میشود.