آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری مهمترین حفاظ در پیشگیری از اعتیاد

اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که لازمه پیشگیری از گرفتاری در مرداب باتلاقی آن آموزش، آگاهی بخشی، مهارت‌های زندگی و فرزندپروری را می‌طلبد.

غلامرضا باغ شیرین مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به آسیب اجتماعی اعتیاد و ضرورت اتخاذ مداخلات بهنگام در این حوزه اظهار کرد: در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در راستای پیشگیری از اعتیاد انجام شده و در واقع هم در حوزه شناسایی عوامل خطرساز و هم ذیل فاکتورهای حفاظت کننده و تعاملات آنها شاهد ایجاد و شکل گیری گفتمان جدیدی در این استان هستیم.

غلامرضا باغ شیرین بیان کرد: باید پذیرفت عوامل خطرساز و حفاظت کننده رفتارهای مشکل ساز، بسیار متنوع هستند و در سطوح مختلف خانواده، اجتماع، دانشگاه، گروه همسالان و فرد رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: در تدوین برنامه‌های پیشگیرانه بویژه در حوزه اعتیاد باید سرفصل و سطح انجام مداخلات را در قالب مداخلات همگانی، مداخلات انتخابی و برنامه‌های خاص طراحی و اجرا کرد و در کنار این مقوله به راهبردهای متمرکز بر محیط با رویکرد پیشگیری‌های وضعی مانند انسداد مرز، مقابله با پاتوق‌های سوء مصرف، جمع‌آوری معتادان متجاهر، انهدام باندهای عرضه مواد مخدر و تشدید مجازات قاچاق مواد افیونی نیز اهتمام داشته باشیم.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: مهمترین راهبرد توفیق در حوزه پیشگیری، توجه به مقوله شیوه‌های فرزند پروری و آموزش مهارت‌های زندگی است، در حقیقت در چهار الگوی فرزند پروری اعم از شیوه‌های مستبدانه سهل‌گیر، طرد کننده و قاطع و اطمینان بخش تنها الگوی فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش می‌تواند مسیر موثرتری را در خصوص پیشگیری از اعتیاد پیش روی سیاست‌گذاران قرار دهد.

وی گفت: گام اصلی در تبیین کارکردهای شیوه فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش، تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان بویژه در حوزه‌های رابطه فرد با خود، جامعه و دیگران است.

باغ شیرین افزود: آموزش و برخورد مسوولانه در قبال رخدادهای اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های صحیح در مواقع پر خطر ابعاد دیگری از آموزش مهارت‌های زندگی است، مهارت‌هایی که می‌تواند در قالب خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر، مدیریت استرس، تصمیم گیری، توانایی حل مساله و بارش افکار از سوی والدین و مبتنی بر شیوه فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود و ابعاد اصلی جامعه پذیری مقبول و موثر را عملیاتی کند.

مبارزه با پدیده شوم اعتیاد نیازمند عزم و اراده همگانی

معاون منابع انسانی و پشتیبانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با پدیده شوم اعتیاد که یک پدیده اجتماعی به شمار می‌رود نیازمند عزم و اراده همگانی است.

عباسعلی ارجمندی اظهار کرد: باید به مواد مخدر باید به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کرد و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیز باید در دستورکار تمامی دستگاه‌های سیستان و بلوچستان قرار گیرد.

وی به اعلام آمادگی مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ و ۱۶ فعال در سیستان و بلوچستان پرداخت و افزود: تمام بخش‌های دولتی و تشکل‌های مردمی باید در این حوزه تلاش کنند تا به هدف اصلی که همان کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ تحقق بخشیم.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی استانداری سیستان و بلوچستان به نگاه ویژه مجموعه استانداری به مباحث مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و ادامه داد: با تمام توان و با مشارکت و هم افزایی در راستای برنامه ها و سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر حرکت خواهیم کرد.

برچسب ها: معتادان ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار