مدیرعامل صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: بحث شاخص‌سازی در بورس را قبول ندارم و یکی از مشکلات بازار بحث عدم شفافیت است.

امروز در برنامه بالاتر قادر معصومی خانقاه مدیرعامل صندوق توسعه بازار سرمایه و دورواری کارشناس بازار سرمایه در خصوص حمایت از بازار سرمایه نکاتی را مطرح کردند.

دورواری کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه دارایی مالی خرید و فروش می‌شود و فعالان بازار با توجه به تحلیل‌ها اقدام به خرید و واریز نقدینگی به بازار می‌کنند که می‌تواند این نقدینگی به رشد تولید کمک کند و تمام موارد بر اساس عرضه و تقاضا است هر عامل خارجی وارد این سیستم شود می‌تواند این چرخه را دچار اختلال کند.

او افزود: بازار از ابتدای امسال حدود ۶ درصد رشد کرده، اما پرتفو سهامداران تا حدود ۴۰ درصد در زیان است دولت به عنوان عامل بیرونی نباید در بازار سرمایه دخالت کند. دولت باید اقتصاد را به سمت پیش بینی پذیری هدایت کند به طور کل مخالف هرگونه دخالت در بازار سرمایه هستم. نوسان جزئی از بازار سرمایه است.

در ادامه معصومی می‌گوید: ساختار بازار سرمایه متشکل از عرضه و تقاضا است، ولی باید ساختار بازار سرمایه خودمان و شکل ارائه عرضه‌ها و تقاضا‌ها را ببینیم به سبب دامنه نوسان، حجم مبنا و... سهام گاهی اوقات به قیمت معامله نمی‌شود این موضوعات می‌تواند بازار را از تعادل خارح کند صندوق‌ها به عنوان یک حمایت گر هستند در کشور‌هایی مثل چین و تایلند هم صندوق‌های مشابه داریم. اگر بازار ما کارا بود و بلوغ کامل داشت بله دیگر نیاز به صندوق‌ها نبود.

دورواری اظهار کرد: در بورس نهاد‌های مالی زیادی داریم دارایی تحت مدیریت این نهاد‌ها چیزی حدود ۷۶۰ همت است قطعا این‌نهاد‌ها دارای مدیر تحلیل و... هستند دولت باید چاره کار را جای دیگر ببرد در سال ۱۴۰۲ بازار دو بار از دولت ضربه بدی خورد یکی در خصوص مصوبه پتروشیمی‌ها که سازمان بورس به عنوان متولی می‌توانست خیلی بهتر عمل کند. اقدام دیگر بحث شاخص سازی است که نباید رخ دهد.

همچنين معصومی می‌گوید: به عنوان مدیر صندوق اصلا بحث شاخص سازی را قبول نداریم در واحد ما تحلیلی صورت گرفت که مطرح می‌کند ۳۰ شرکت بزرگ ما وقتی شاخص بالا می‌رود رشد کمتری دارند و در ریزش هم به این شکل است. قبول دارم سهامداران تحت فشار هستند، ولی ما هم به منبع بدون پایان وصل نیستیم دولت با تصمیماتی که اخذ می‌کند حتی صندوق‌ها هم نمی‌تواند آن را جمع کند چرا نرخ خوراک پالایشی را مشخص می‌کنیم یک دوره تنفس در نظر گرفته نمی‌شود؟

دورواری گفت: در بازار شاهد بی اعتمادی هستیم باید مصوبات از قبل اعلام شود باید شرایط قابل پیش بینی باشد. ما از ابتدای سال شاهد خروج نقدینگی هستیم این پول به کجا می‌رود؟ ما می‌گویم بازار را به حال خود رها کنید راه خود را برود. برای رسیدن بازار به بلوغ باید سرمایه‌گذاران را آموزش دهیم این بازار احتیاج به پول ندارد.

معصومی می‌گوید: ما ۴۰۰ نماد در پرتفوی خود داریم ما هم یک چارچوب برای خرید داریم. یکی از مشکلات بحث عدم شفافیت است. حضور صندوق توسعه ملی در بازار جزو الزامات ما است در صندوق ما ۵۰ همت خرید داشتیم. در نهایت باتوجه به شرایط نیاز است که به سهامداران هیجانی بگویم نیاز نیست برای عطسه یک رئیس جمهور در یک کشور فروش داشته باشند.

در انتها دورواری گفت: شرایط بازار سرمایه و اقتصادی ما با خیلی از کشور‌ها متفاوت است کلا با حمایت از بازار سرمایه از طریق تزریق پول مخالفم باید سازمان بورس توجه اش به نکاتی مثل شفافیت باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
بورس حیات خلوت دولت وقلک دولت شده هروقت پول لازم میشه میاد ازش برداشت می کنه اما این پول توبورس برنمی گردونه فقط خالی میکنه بادخالت دولت شاخصبورس پایین اومده مردم ضررکردن مجلس باید یک پولی توبورس واریز کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
هر دولتی سرکار مییاد در مورد بورس یا روال دولت قبل رو انجام میده
یا بدتر از دولت قبلیه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
از سکوت سهامداران چند ساله دارن سو استفاده می کنن
آخرین اخبار