کارشناس بازار سرمایه گفت: این هفته کسی به گزارش‌های خوب شرکت‌های بورسی توجه نکرد البته در روز‌های آتی با فروکش کردن هیجان منفی، توجه به گزارش‌ها بیشتر خواهد شد.

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اول هفته دستورالعمل فروش خوراک (نفت) به پالایشگاه‌ها و خرید فرآورده‌های اصلی (گازوئیل و بنزین و غیره) از آن‌ها منتشر شد. به این ترتیب تحت تاثیر جو منفی حاکم شده در گروه پالایشی به دلیل کاهش قیمت بنزین خریداری شده از آن‌ها (خصوصا بنزین معمولی با اکتان ۸۷) تقریبا همه بازار منفی شد و سهامداران بورسی دوباره شوک جدیدی را تجربه کردند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: جو منفی کل هفته ادامه دار بود و چهارشنبه با تعادل به کار خود پایان داد. وقتی فاکتور ترس پررنگ می‌شود، کسی به اخبار مثبت توجه نمي کند. برخلاف انتظار، کسی به گزارش‌های خوب شرکت‌های مختلف توجه نکرد. البته در روز‌های آتی با شفاف‌تر شدن فضا و فروکش کردن هیجان منفی، احتمالا توجه به گزارش‌ها بیشتر خواهد شد.

او افزود: وقتی در بازار پنیک بوجود می‌آید، نماد‌های کوچک به شدت بد رفتاری می‌کنند. به همین دلیل اثر روند نزولی در پرتفو‌های سرمایه گذاران خرد بیشتر احساس می‌شود. خروج پول‌ها از سهام و حق تقدم و همچنین صندوق‌های با درآمد ثابت، به هدف سرمایه گذاری در سایر بخش‌های اقتصاد است که تلاطم را در بازار‌های موازی بیشتر خواهد کرد.

وفایی می‌گويد: ارزش دلاری بازار بورس ایران برمبنای دلار نیما به ۲۱۶ و بر مبنای دلار آزاد به ۱۵۴ میلیارد دلار رسید. اکثریت دوره‌ها رشد دلار باعث رشد بازار بورس شده، ولی این‌بار بخاطر عوامل بیرونی و غیراقتصادی نه تنها موثر نبوده بلکه معکوس نیز بود. اما تداوم این روند قطعا استارت بازار را خواهد زد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
خجالت آوره دیگه شورش رو درآوردن چرا دولت به مردم وعده دروغ داد ؟چرا فقط زورش به بورس می رسه ؟ چرا نمی تونه جلوی هیچ بازاری رو بگیره فقط جلوی رشد بورس رو می گیره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
فقط یکبار فرصت زندگی داشتیم . حیف که توی فقیرترین و پرحاشیه ترین کشور دنیا به دنیا اومدیم
هر چی داشتیم هم توی بورس از چنگون در اوردن و فرستادن سوریه !!!
آخرین اخبار