یک متخصص طب ایرانی گفت: سنگ نمک دریا حاوی کبالت و جیوه بوده و سلامتی افراد را تهدید می کند.

به تازگی در فضای مجازی تبلیغاتی مبنی بر دعوت و تشویق به مصرف نمک دریایی و نمک های رنگی دیده می شود. البته قیمت این نمک ها ارزان هم نیست و برخی افراد سودجو از این موضوع سوء استفاده می کنند.

بررسی ها نشان می دهند که نمک های صورتی و نمک دریا نه تنها مفید نبوده بلکه برای سلامتی افراد ضرر دارد.

در همین راستا مرتضی مجاهدی٬ متخصص طب ایرانی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: نمک دریا که تصفیه نشده باشد٬‌ حاوی املاحی مانند مس، کبالت و جیوه است که برای بدن ضرر دارند. 

او بیان کرد: بررسی ها نشان می دهند که میزان حیوه در سنگ نمک بالا است و خطر مسمومیت را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت. توصیه متخصصان این است که افراد نمک تصفیه شده مصرف کنند. 

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: نمک ید دار حاوی املاحی است که بدن به آن ها نیازمند است و به همین دلیل در گذشته بیماری گواتر و تیروئید به دلیل کمبود آن در بین افراد شایع بود. 

مجاهدی تاکید کرد: نمک های رنگی مورد تائید نبوده و برای سلامتی افراد ضرر دارند. املاح موجود در نمک مانند سدیم در دیگر مواد غذایی وجود دارند و افراد نمک را به خاطر مزه شوری آن مصرف می کنند.

احمد اسماعیل‌زاده٬ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز در خصوص مصرف نمک دریا و نمک‌های تصفیه نشده‌ای که امروزه در بازار رواج زیادی پیدا کرده اند، گفت: نمک دریا نمکی تصفیه نشده است که دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین مانند جیوه، آرسنیک و کادمیوم است که خطر سرطان‌زایی آن‌ها به اثبات رسیده است.

وی با بیان این که نمک دریا علاوه بر داشتن ناخالصی‌ها، دارای میزان کم یُد و یا حتی فاقد یُد است که نیاز روزانه به یُد را تامین نمی‌کند، خاطرنشان کرد: این که گفته می‌شود نمک دریا می‌تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، درست نیست؛ زیرا بدن برای تامین املاح مورد نیاز به منابع غنی‌تر نیاز دارد و این املاح را می‌توان از سایر منابع غذایی دریافت کرد.

اسماعیل‌زاده افزود: محتوایی که به طور گسترده در زمینه نمک دریا در فضای مجازی و یا توسط برخی از افراد به نام طب سنتی، تبلیغ می‌شود، بر خلاف سیاست‌های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است، بوده و طبعا افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته، بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از پیامد‌های زیان‌بار بهداشتی خواهند بود.

 

برچسب ها: مصرف نمک ، نمک دریایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
شما خیلی بیجا کردی باباجون ،،، بهترین و گرانترین نمک دنیا نمک دریا، نمک آبی و صورتی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
فقط نمکهای معدنی خوبه که مال صدها میلیون سال پیشه و هیچ آلودگی بشری بهش نرسیده
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
عمو جون فدات شم الهیییی غذاییییی بی نمک که نمیش خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
قبلا که از نمک ید دار بازاری استفاده میکردیم شوهرم فشارش میرفت بالا از موقعی که نمک دریا میخوریم خدا رو شکر عالیه.چرا اطلاعات غلط به مردم میدین؟ مگه الان که انقد امار سرطان بالاست مردم نمک دریا مصرف میکنن اکثرا از نمک تصفیه شده استفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
دروغ میگن میخوان مطب دکترها همیشه پر باشه از مریض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
تا می تونید سنتی زندگی کنید. اگر راست میگن چرا همه مشکل تیروئید دارن؟ همش بخاطر همین نمکهای مزخرفه . آردهایی که کپک زده توی سیلوها انبارشده قاطی آرد سالم میدن به خلق اله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
من وخانومم که تاالان نمک مثلن یددارمصرف میکردم چراتیروئیدگرفتیم،، چرااینقدبیماری تیروئیدزیادشده توجامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
هر چیزی که برای مردم مفید است وزرات بهداشت میگه مضرر است.حتی نمک دریا خودمون.مردم اطلاعات شون رفته بالا
Iran (Islamic Republic of)
علی کدخدائی
۱۰:۵۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
سلام با بخشی از فرمایش شما موافقم
لیکن این بخش را درست میگن
چون فاضلاب ها بدون تسویه به داخل دریا ریخته میشه( به خصوص دریا های بسته مثل خزر و ارومیه که از همه بدتره) و این فاضلاب حاوی فلزات سنگین به خصوص سرب، کبالت ، آرسنیک و .... می باشد مستقیما در نمک هایی که به عنوان نمک دریا فروخته میشه موجود هست و قابل تسویه نمی باشند و اگر هم تسویه بشوند نیز به علت هزینه بالای تسویه این فلزاتو جداسازی آنها، نمک تولید شده مقرون به صرفه نمی باشد، لذا بهترین نمک برای مصرف نمک هایی هستند که از معادن استخراج می شود مثل سنگ های نمک قدیمی (اگر یادتون باشه) این نمک ها نه تنها مضر نیست بلکه برای بدن بسیار مفید هست چون علاوه بر نمک داری املاح مفید نیز می باشند. این به تجربه برای بنده ثابت شده است. لطفا نمک دریا مصرف نکنید
آخرین اخبار