با ارجاع پرونده متهم ماهان صدرات مرنی از سوی دیوان عالی کشور به دادگاه هم‌عرض، حکم اعدام متهم به نفی بلد و تبعید تغییر پیدا کرده است.

 متهم «ماهان صدرات مرنی» یکی از افرادی است که در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ در اغتشاشات تهران شرکت کرد و مرتکب جرایم متعددی شد.

طبق کیفرخواست صادره، متهم به جرایم: محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو) به نحوی که موجب ایجاد ناامنی و ترس در محیط شده است، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور شد.

مراحل رسیدگی به پرونده ماهان صدرات مرنی در سیستم قضایی

طبق رای دادگاه بدوی، متهم ماهان صدرات مرنی به اتهام «محاربه» به اعدام، از جهت اجتماع و تبانی به تحمل ۶ سال حبس، از جهت فعالیت تبلیغی به تحمل یک سال حبس، از جهت آتش زدن به سه سال حبس و از جهت ایراد ضرب عمدی با چاقو به یک سال حبس و پرداخت دیه در حق شاکی محکوم شد.

با توجه به اینکه متهم به حکم خود اعتراض داشت، درخواست فرجام‌خواهی خود را مطرح کرد. دیوان عالی کشور به درخواست فرجام‌خواهی رسیدگی کرده و با رد درخواست متهم، رای دادگاه را تأیید کرده است.

اما متهم یک بار دیگر، با تکذیب اظهارات قبلی و اعلام گذشت شاکی‌ها و ارائه دلایل و مدارک جدید و با اظهار به اینکه در ایراد ضرب و داشتن چاقو در دست اشتباه کرده است، تقاضای اعاده دادرسی خود را به دیوان عالی کشور تقدیم کرد. در پی این درخواست، پرونده در دیوان عالی کشور مجداد بررسی شد و این بار درخواست اعاده دادرسی متهم از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد، به همین جهت، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه هم‌عرض اعاده شد. 

به این ترتیب، دادگاه هم عرض، با انجام دادرسی مجدد و اعلام ختم رسیدگی، مبادرت به صدور رای کرده است.

رای دادگاه در رسیدگی مجدد به پرونده ماهان صدرات مرنی

با ارجاع پرونده ماهان صدارت از سوی دیوان عالی کشور به دادگاه هم‌عرض، دادگاه مذکور با رسیدگی مجدد به پرونده و بررسی مستندات، دلایل اتهامی، اقرار‌های متهم و مشاهده فیلم حضور متهم در صحنه و اقدام متهم در حمله به افراد موتورسوار و دنبال کردن یک نفر از آن‌ها، (در حالی که به گفته متهم، هیچ شناختی از این افراد نداشته و خود معترف است تحت تاثیر جو و فضای ناآرام جامعه این اقدام‌ها را انجام داده است)، و ایراد ضرب با شی بُرنده‌ای که در دست داشت و با همان باک موتور را سوراخ و اقدام به آتش زدن موتور کرده است و موجب رعب و وحشت مردم شده است، اقدام‌های وی را به عنوان جرم «اقدام علیه امنیت و ایجاد وحشت در بین مردم با انگیزه قبلی» تشخیص داده است؛ بنابراین از نظر دادگاه در رسیدگی مجدد به پرونده، باتوجه به اینکه اثبات اقدامات مجرمانه متهم بر اساس شکایت شاکی خصوصی نبود؛ لذا اعلام گذشت و تکذیب اظهارات قبلی از سوی متهم، چیزی از ادله احراز اتهام‌های او از جنبه عمومی کم نمی‌کند.

دادگاه، با توجه به تحقیقات انجام شده و با توجه به این که اقدام متهم در آتش زدن موتور و ضرب راکب آن موجبات ترس مردم و عابرین را به همراه داشته و با استناد به قانون، ضمن رد تجویز اعاده دادرسی و با معتبر دانستن رای سابق دادگاه بدوی، از جهت احراز اتهام محاربه، رای خود در محکومیت متهم؛ ماهان صدرات مرنی را با توجه به جوانی و یک نظر مشورتی به این صورت اعلام کرده است:

۱- از جهت اتهام «محاربه»: به نفی بلد به تحمل ۱۰ سال حبس در تبعید زندان کلیبر آذربایجان شرقی

۲-از جهت اجتماع و تبانی: به تحمل ۵ سال حبس

۳- از جهت فعالیت تبلیغی: به تحمل یک سال حبس 

بدیهی است در زمان اجرا مجازات اشد اجرا خواهد شد.

همچنین دادگاه، متهم را در مورد جرم ایراد ضرب عمدی باتوجه به اعلام گذشت شاکی به استناد بند ب ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری «قرار موقوفی تعقیب» صادر کرده است.

رای صادره حضوری و ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ در خصوص محاربه قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور و در سایر موارد ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان خواهد بود.

برچسب ها: دیوان عالی ، نقض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اعدامش کنیدحقش اعدام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
دادگاه کار غیر عقلانی کرده باید اعدام می شد چند سال بعد خواهید دید که همین آدم چطور انتقام میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
شاکی پارسال رضایت داده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
بخدا اعدام برای اینها کمه مثل اب خوردن آدم میکشن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۱۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
به داعشی رحم نمیکنن خواهر ومادر خودتون باشه رحم میکنید بی پدرا اعدام شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
چاقو کشیدن و ارعاب و تهدید مجازاتش شلاقه نه اعدام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
■باشگاه خبرنگاران جوان
لطفا پرونده هایی که منجر به قتل و هتک حرمت نوامیس در اغتشاشات و اعتراضات سال گذشته نشده اند، از ریاست محترم قوه قضاییه پیگیری کنید تا ملت مطمن شوند که منویات مقام معظم رهبری در رابطه با اغتشاشگرانی که ارتباطی با دولت های خارجه نداشته اند و تحت تاثیر جو رسانه ایی دست به اقداماتی که زده اند صورت گیرد...همه این افراد جز خانواده و جامعه ایرانی کشور هستند که باید با رافت اسلامی برخورد شود...قطعا این افراد داری همسر و خونواده هستند و باید به آنها رسیدگی کنند.■
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
ظاهرا این مجرم بعد قبولی اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور...در دادگاه هم عرضی که دوباره تشکیل شد...برایش حکم سنگین تری بریدن!!!
وقتی شخصی نه کسی رو به قتل رسونده نه اقدام خاصی در گذشته در پروندش داشته باید بلافاصله حکم به این سنگینی براش بریده بشع!!!
دوستانی ک بلافاصله میگن اعدام اعدام! این اتاق ممکن بود برای عزیزان شما که سن و سال پایین تری هم داشتن اتفاق بیوفته اونموقع هم محارب با خدا و رسول(ص)می گفتید!!
رافت اسلامی رو قرار بود برای همه اغتشاسگران که حالا قتلی مرتکب نشدند اعمال می کردند...پس چه شد؟؟!!!
این جوان حتما خونواده ایی داشته و زن و بچه ایی...از ریس محترم قوه قضاییه آقای اژه ایی درخواست داریم...رافت اسلامی با توجه به منویات مقام معظم رهبری رو در خصوص جوانان کشور اعمال کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
آقا..بنده کارشناس حقوق نیستم..اما..آنچیزی که میدانم..در قانون جدید..همراه داشتن و چاقو کشی..در حکم محاربه بود..و باید. طرف اعدام بشه..در عین حال که بقیه قضایا رو کنار گذاشتیم..که امنیت ملی و اغتشاش و..واقعا معلوم نیست این قضات محترم..دقیقا چیکار میکنند..
یادم زمان خدمت سربازی..به همراه استواری در حال گشت..بیسیم زدنند..مبنی بر درگیری با چاقو یا قمه..مامور گشت به من که راننده بودم ..گفت..بزار همدیگه رو بکشن..!!میریم..جنازشون رو جمع میکنم..نتیجه اینکه مقصر قانون و قضات..هستند..که از مامور اجرا قانون حمایت نمی‌کنند..مامور از ترس رفتن به دادگاه و قصاص..جرات استفاده از اسلحه رو ندارن..؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
به جوانیش رحم کنید واو را مورد رافت اسلامی قرار دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
به جوانیش رحم کنند؟ به همین راحتی جوانانی که برای حفظ وطن این همه شهید شدن تا خاک وناموست دست دشمن نیا فته چه میشه مگه ارامش،وامنیت همینطوری راحت بدست میاد که با احساساتی شدن از بین بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
به این داعشی ها نباید رحم کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
چند روز دیگه با رافت اسلامی میاد بیرون و با کلی خالکوبی برای مردم قمه کشی میکنه، اونا رو به مجازات برسونید تا کسی جرات نکنه چاقو دستش بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
شاکی رضایت داده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اینم باید اعدام می شد می فرستین یه جای دیگه تبعید اونجا هم خرابکاری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
باید اعدام شود. ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بُوَد بر گوسفندان
آخرین اخبار