به نقل از Guardian، نمایشگاه سالانه فناوری CES ۲۰۲۴ در لاس وگاس که این هفته به پایان رسید، خبر از تداوم تحولات شگرف در محصولات فناورانه داشت. نکته جالب توجه آن که برخلاف سالهای گذشته، این رویداد تحت سلطه شرکتهای بزرگ فناوری و خودرو نبود و ۱۴۰۰ استارتآپ در آن حضور یافتند و نمونه اولیه محصولات خود را به امید جلب نظر مصرفکنندگان و سرمایهگذاران به نمایش گذاشتند. هرچند ممکن است، بسیاری از این ابزارهای جدید هرگز به فروشگاهها راه پیدا نکنند و صورت عمومی عرضه نشوند؛ اما همه آنها از ادامه روند صعودی پیشرفت فناوری با سرعتی بیش از پیش حکایت دارند. در این گزارش کوتاه به معرفی و بررسی برخی از جذابترین ابزارهای فناورانه عرضه شده در این نمایشگاه خواهیم پرداخت.
وسایل نامرئی
شرکت الجی پس از گذشت سالها از رونمایی نمونه اولیه نمایشگرهای «see through»، بالاخره در حال تبدیل آن به نوعی تلویزیون است. «Signature OLED T» یک تلویزیون شفاف ۷۷ اینچی شبیه به شیشه است. بنابر اعلام شرکت کرهای، این محصول فناورانه در سال جاری روانه بازار خواهد شد.
شرکت سامسونگ، رقیب بزرگ الجی نیز نمونه اولیه پنلهای «microLED» شفاف خود را بهصورت نمونه اولیه در این رویداد به نمایش گذاشت.
اقلام و ابزار روزمره متکی بر هوش مصنوعی
در حالی که سال ۲۰۲۳، سال چتباتهای هوش مصنوعی بود، به نظر میرسد سال ۲۰۲۴ سال ادغام همه چیز با هوش مصنوعی باشد. غالب متخصصان و شرکتهای فناوری در پی بهبود عملکرد محصولات خود با هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال، این فناوری در مجموعهای از دوربینهای شکاری مورد استفاده قرار گرفته و این تجهیزات را قادر به شناسایی بیش از ۹ هزار گونه پرنده کرده است.
یکی دیگر از جذابترین گجتهای موجود در این رویداد «Rabbit r ۱» بود که میتواند با دستور کاربر، تلفن همراه را از راه دور کنترل و با استفاده از هوش مصنوعی از اپلیکیشنها و ابزار آن استفاده کند.
عینک واقعیت ترکیبی و عینک هوشمند
شرکتهای فناوری اپل در حاشیه این رویداد بینالمللی، از عینک و هدستهای واقعیت ترکیبی خود با کنترلکنندههای دستی فانتزی برای ایجاد محتوای سه بعدی را رونمایی کرد.
اما برخلاف تلاشهای متا و اپل، شرکت سونی اعلام کرد که با زیمنس همکاری میکند تا بخشهای دیگری از جمله «متاورس صنعتی» (Industrial Metaverse) را توسعه دهد.
خودروهای مجهز به هوش مصنوعی و چتبات
صنایع خودروسازی در طول سالهای اخیر بخش قابل توجهی از نمایشگاه CES را به خود اختصاص دادهاند. غولهای بزرگ خودروساز، از جمله هوندا، هیوندای و کیا از شرکتهای حاضر در این رویداد بودند که کانسپتهای ویژهای از محصولات و توانمندیهای فنی خود را به نمایش گذاشتند.
فناوری هوش مصنوعی مانند سایر بخشها، به صنعت خودرو نیز راه یافته است. به عنوان مثال، گروه فولکسواگن با ادغام «ChatGPT» به دستیار صوتی خود امکان گفتوگوی رانندگان با چتباتها و درخواست خلاصه کردن محتوا را فراهم کرده است. در همین حال، شرکت مرسدس نیز با استارتاپ «will.i.am» همکاری کرده تا فناوری دیجی هوش مصنوعی را در خودروهای خود به کار بگیرد.