مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیش از ۳۰ هزار پرنده آبزی برای زمستان گذرانی به این استان مهاجرت کرده اند.

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر شامل ۸۵ گونه پرنده آبزی زمستان گذران از جمله قوی فریادکش، غاز خاکستری، انواع مرغابی‌ها، خوتکا و کاکایی برای بقا و ادامه حیات به این استان سفر کرده اند.

او افزود: این پرندگان آبزی مسافت حدود ۵ هزار کیلومتری از سیبری غربی تا اروپای شرقی که در این فصل یخبندان است را طی کرده و به تالاب‌ها و آبگیر‌های گیلان آمده اند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، مهاجرت این پرندگان از اوایل پاییز شروع شده و اوج حضور آنها اواخر آذر و اوایل دی ماه بوده است.

عشوری تصریح کرد: از ۵۶۶ گونه پرنده‌های بومی و مهاجر موجود در ایران، ۳۵۴ گونه در گیلان قابل مشاهده هستند.

او همچنین گفت: در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار پرنده بومی و مهاجر در تالاب‌های و آب بندان‌های گیلان از جمله تالاب بین المللی انزلی، سلکه، بوجاق و امیرکلایه زمستان گذرانی می‌کنند.

عباس عاشوری، کارشناس حفاظت محیط زیست گیلان هم گفت: این پرنده‌های آبزی زمستان گذر با تغذیه گیاهان آبزی غوطه ور که از بهار روییده اند، مانع رسوب آنها در تالاب می‌شوند و به تالاب‌ها کمک می‌کنند.

او با بیان اینکه هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای دیدن این پرنده‌ها به گیلان سفر می‌کنند، افزود: برج پرنده نگری مجهز به دستگاه‌های تلسکوپ و دوربین برای دیدن پرنده در تالاب‌های سلکه، امیرکلابه و بوجاق استان وجود دارد و گردشگران با حضور در این برج‌ها می‌توانند از دیدن پرنده‌ها لذت ببرند.

سفر بیش از ۳۰ هزار پرنده آبزی به گیلان

این کارشناس حفاظت محیط زیست گیلان، شرایط آب و هوایی، وجود مواد غذایی کافی، امنیت نسبی در تالاب‌ها را مهمترین علت حضور پرنده‌ها در زیستگاه‌های این استان دانست.

سفر بیش از ۳۰ هزار پرنده آبزی به گیلان

عاشوری همچنین تصریح کرد: اکیپ‌های حفاظت محیط زیست به کمک جوامع محلی با حضور در تالاب‌ها به صورت شبانه روزی از این پرنده‌ها محافظت و با افراد سودجو و شکارچی به شدت برخورد می‌کنند.

سفر بیش از ۳۰ هزار پرنده آبزی به گیلان

به گفته او، پرنده‌های مهاجر آبزی پس از زمستان گذرانی از اواخر زمستان به سیبری غربی تا کشور‌های حوزه اروپای شرقی باز می‌گردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.