رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به تولید بذر رسمی و گواهی شده غلات اختصاص یافت.

جلیل علوی گفت: پیش بینی می‌شود که بیش از ۱۱ هزار تن بذر گندم و جو زیر نظر کارشناسان واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از این سطح برداشت شود و سال زراعی آتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
علوی گفت : کارشناسان و محققان این مرکز بر فرایند تولید بذر در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن نظارت خواهند داشت.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی نیاز بذر غلات استان را سالانه بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تُن عنوان کرد و افزود: کشاورزان در کشت غلات از بذور اصلاح شده استفاده کنند چرا که بذر‌های بومی آغشته به انواع بیماری‌ها و علف‌های هرز است.
علوی گفت : در حدود ۱۰ سال گذشته میزان مصرف بذر اصلاح شده از سوی بهره برداران استان هشت درصد بود که با برنامه‌های آموزشی و ترویجی به ۵۰ درصد رسیده است.

او گفت: برای معرفی یک رقم جدید از گندم و یا جو حداقل ۱۵ سال زمان نیاز است و برای آن محققان وقت و هزینه زیادی صرف می‌کنند.
علوی گفت: محققان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع استان در چند سال گذشته با همکاری موسسه تحقیقات دیم کشور و با انجام کار‌های اصلاحی بیش از ۱۸ رقم گندم و هشت رقم جو دیم متناسب با شرایط و اقیم استان معرفی کرده اند که استان‌های هم اقلیم نیز می‌توانند از این ارقام غلات استفاده کنند.
به گفته علوی  علاوه بر این ۱۱ رقم نخود دیم، پنج رقم عدس دیم و ۶ رقم ماشک علوفه‌ای نیز از سوی کارشناسان استان معرفی شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.