جلالی از تدوین سند توسعه صنایع دستی خبر داد و گفت: در بودجه ۱۴۰۳ برای شهر‌های ملی و جهانی بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. 

 مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع دستی در نشست شورای راهبردی شهر‌ها و روستا‌های ملی و جهانی صنایع دستی استان  در کرمان  از تدوین سند توسعه صنایع دستی خبر داد و گفت: در بودجه ۱۴۰۳ برای شهر‌های ملی و جهانی بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. 

وی  مهم‌ترین چالش در حوزه صنایع دستی را متصل نبودن این حوزه به ادبیات توسعه عنوان کرد و افزود: نگاه‌ها در کشور به صنایع دستی باید از یک کالای تزئینی خارج و روی کاربرد آن متمرکز شود تا منجر به درآمدزایی و ایجاد اشتغال بیشتر شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت:  وزارت میراث در تلاش است زنجیره ارزش صنایع دستی را به توسعه وصل کند و از تولید و بازاریابی به طور ویژه حمایت کند که لازمه آن حذف شکاف بین بخش خصوصی و دولتی و همگرایی این بخش است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی در سیرجان برای اولین بار در خارج از مرکز یک استان تصریح کرد: این اقدام به دیده شدن بهتر تولیدکنندگان و معرفی بهتر محصولات آن‌ها کمک می‌کند.

جلالی تاکید کرد: درست است که صادر کنندگان حوزه صنایع دستی از پیمان سپاری ارزی معاف شده‌اند؛ اما ما هنوز نمی‌توانیم این کالا‌ها را صادر کنیم؛ چون دانش صادر کنندگان ما در این حوزه کم است.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم ادر این جلسه گفت: مجلس آمادگی دارد در باره تولید، عرضه و صادرات صنایع دستی در کنار وزارت میراث فرهنگی باشد.

بیمه صنعتگران، ارائه تسهیلات کم بهره به کارآفرینان، ایجاد موزه در شهر‌های ملی و جهانی، ساماندهی کارگاه‌های تولید، کمک به بازاریابی، فروش و بسته‌بندی و ایجاد شهرک‌های صنایع دستی از خواسته‌های دبیران شهر‌های ملی و جهانی صنایع دستی در این نشست بود.

 در استان کرمان، سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم ،کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی، شهربابک به عنوان شهر ملی فیروزه، راور به عنوان شهر ملی قالی، قلعه گنج به عنوان شهر ملی حصیر، راین به عنوان شهر ملی چاقو و روستای بیدکردوئیه از توابع شهرستان بافت به عنوان روستای ملی گلیم چهل ماشوله به ثبت رسیده اند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار