معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی،گفت: برای توسعه بازار صنایع دستی باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب که به دنبال تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم، گفت: برای توسعه بازار صنایع دستی باید بخش خصوصی ورود پیدا کند و در این صورت می‌توان امیدوار بود که تسهیل‌گری دولت کارا باشد.

مریم جلالی شامگاه، ۱۵ آذرماه از کارگاه و فروشگاه صنایع دستی، اکونو موزه بانو بی بی حیاتی و مجموعه گنجعلی‌خان کرمان بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید گفت: آموزش، سنگ بنای رونق اقتصادی صنایع دستی است.

جلالی با اشاره به خانواده محور بودن صنایع دستی اظهار کرد: آموزش صنایع دستی معمولا سینه به سینه منتقل و درون خانواده‌ها شکل گرفته، اما با تغییر ساختار خانواده‌ها، برخی رشته‌ها به فراموشی سپرده شده است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، احیاء رشته‌های صنایع دستی را از سیاست‌های این وزارتخانه دانست و بیان کرد: کرمان از نظر ظرفیت صنایع دستی هم در حوزه دستباف‌ها و هم حوزه دست ورز‌ها سرآمد است.

وی افزود: پته کرمان، شهرت جهانی دارد. منتهی باید از پته محصولات جدید و مورد نیاز خانواده‌ها را تولید کرد.

جلالی استانداردسازی و بسته‌بندی و صادرات را زنجیره‌های بعدی ارزش افزوده برشمرد و عنوان کرد: می‌توانیم صنایع دستی را همچون سایر کالا‌های صنعتی به سبد صادراتی اضافه کنیم.

وی بر لزوم شناسایی شاخص‌های صادراتی صنایع دستی تاکید کرد و گفت: هنرمندان به بسته‌های حمایت، صنعتگران به توانمندسازی و بازرگانان به بسته‌های تشویقی نیاز دارند و این بسته‌ها با توجه به ظرفیت‌های صنایع دستی هر استان تعریف خواهند شد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب که به دنبال تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم، در ادامه بر لزوم جلب توجه سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت: برای توسعه بازار صنایع دستی باید بخش خصوصی ورود پیدا کند و در این صورت می‌توان امیدوار بود که تسهیل‌گری دولت کارا باشد.

وی افزود: باوجود شبکه‌های اجتماعی، معرفی‌های چند رسانه‌ای، هوش مصنوعی و حتی حضور نسل جوانی که ادبیات جهان را می‌شناسد، دیگر دغدغه عدم توانایی در معرفی صنایع دستی را نداریم. 

جلالی افزود: صنایع دستی باید در معرض دید باشد و در این‌صورت به ادبیات توسعه نزدیک و متصل می‌شود و فعالان اقتصادی و توسعه‌ای متوجه ارزش افزوده آن می‌شوند.

وی در ادامه انتقاد کرد: علی‌رغم وجود محصولات صادراتی همچون خشکبار استان کرمان، چرا از صنایع دستی‌اش برای بسته‌بندی‌های محصولات صادراتی استفاده نکرده است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.