فلسطین از فعال سازی ماده ۹۹ منشور سازمان ملل توسط آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای مقابله با آنچه در نوار غزه در حال وقوع است، استقبال کرد.

وزارت امور خارجه و مهاجرت فلسطین از ابتکار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در فراخوان تشکیل جلسه شورای امنیت با توجه به وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه، بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد و به منظور پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و برقراری آتش بس فوری، استقبال کرد.

وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام را گامی بسیار ضروری می‌داند که با وظایف محوله به شورا و نهاد‌های مشروع بین‌المللی و هشدار‌ها درباره پیامد‌های فاجعه انسانی در غزه مطابقت دارد. 

از سوی دیگر، این وزارتخانه «حمله لفظی رژیم اشغالگر و مقامات آن علیه دبیرکل سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد و دلسرد کردن دبیرکل سازمان ملل متحد از عملکردش را تروریسم سیاسی دانست».

این وزارتخانه از سران جهان و کشور‌ها خواست تا از ابتکار گوترش حمایت کنند تا شورای امنیت را به انجام تعهداتش و تصمیم گیری در مورد آتش بس وادار کنند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز چهارشنبه (بامداد پنجشنبه به وقت تهران) برای اولین بار از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل برای به صدا درآوردن زنگ خطر در مورد غزه استفاده کرد.

او با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت در خصوص غزه گفت که جنگ در غزه «ممکن است تهدید‌ها علیه صلح و امنیت بین المللی را تشدید کند.» وی به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد - که به ندرت استفاده می‌شود - استناد کرد. این ماده به او این اختیار را داد که «توجه شورای امنیت را به هر موضوعی که به نظر او ممکن است حفاظت از صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند جلب کند».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار