معاون استاندار گیلان با اشاره به نقش تغییر سبک زندگی در افزایش سقط جنین گفت: کنترل سقط در این استان دشوار اما ممکن است.

 آخرین وضعیت سقط جنین در گیلان عصر امروز در نشستی با حضور تعدادی از مسئولان در دفتر معاونت سیاسی استانداری بررسی شد.

 محمد جلائی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان، سقط جنین را جاهلیت مدرن عصر معاصر دانست و گفت: ایجاد انگیزه مادی یکی از اقدامات ایجابی در کنترل سقط جنین است.

او تغییر سبک زندگی را در افزایش سقط جنین مؤثر دانست و افزود: بخشی از موانع فرزند آوری و چالش‌های مرتبط با آن مختص استان گیلان است و باید تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری پیرامون آن بازنگری است.

جلائی با اشاره به فرصت محدوده پنجره جمعیتی در گیلان تصریح کرد: باید از این فرصت محدود در استان با توجه به فرهنگ حاکم در آن، برنامه‌ریزی‌ها هدفمند باشد.

او کنترل سقط در گیلان را دشوار اما ممکن دانست و گفت: باید برنامه‌ریزی در حوزه مهار و کنترل سقط جنین با پژوهش‌های علمی برای مواجهه و کنترل صحیح آن قابل رصد و ارزیابی دقیق باشد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان همچنین اعمال مداخلات سمن‌های فعال در حوزه بهداشتی اجتماعی فرهنگی و حمایتی را در کاهش سقط جنین بسیار حائز اهمیت دانست.

نگرانی‌ها از کاهش تولد زنده در گیلان

محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با ابراز نگرانی از کاهش تولد زنده در استان گفت: میزان تولد زنده در گیلان نسبت به سال گذشته حداقل ۲ هزار نفر کاهش یافته است.

او با اشاره به جذب ۸ میلیارد تومان به جهت درمان زوج‌های نابارور افزود: مراکز درمان زوج‌های نابارور در رشت، تالش و لاهیجان راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شناسایی ۴ هزار زوج نابارور در استان خبر داد و گفت: این زوج‌ها روند درمان را طی می‌کنند و امیدواریم روند درمانی آن‌ها نتیجه‌بخش باشد.

آشوبی و افزود: عرضه دارو‌های سقط جنین و حتی اقدام به سقط جنین خارج از محیط‌های درمانی و مجاز به وقوع می‌پیوندد که نیازمند مشارکت همگانی در کنترل و پیشگیری است.

او با اشاره به بخشی از تهدیدات امنیتی با کاهش جمعیت تصریح کرد: در حال حاضر در تأمین بخشی از پزشکان متخصص با چالش‌هایی مواجهیم که این تهدیدات در آینده یقینا با کاهش جمعیت بیشتر خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.