واردات ۸ میلیون دلار قطعات هلو و پرتقال برای تولید آبمیوه

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: سال گذشته ۳۱۴۲ تن قطعات هلو و ۲۷۲۱ تن پرک پرتقال برای تولید آبمیوه وارد کشور شده است.

کریم ذوالفقاری گفت: بخشی از مواد اولیه کارخانجات تولید آبمیوه از جمله کنسانتره، پوره، دایس یا قطعات میوه‌ها از طریق واردات تامین می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های باغی و صنایع کشور، در حال بررسی امکان تولید کامل این مواد اولیه در داخل هستیم.

وی درباره میزان واردات مواد اولیه صنایع تولید آبمیوه کشور گفت: سال گذشته ۳۱۴۲ تن دایس یا قطعات هلو به ارزش ۴.۷۶ میلیون دلار و ۲۷۲۱ تن پرک پرتقال به ارزش ۳ میلیون دلار برای تولید آبمیوه وارد کشور شده است.

ذوالفقاری افزود: در این جلسه با حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره و نمایندگان معاونت باغبانی قصد داشتیم زمینه تولید مواد اولیه این صنایع را بررسی کنیم و در نهایت مقرر شد ظرف مدت یک هفته انجمن صنایع تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره با محوریت کشت قراردادی، میزان نیاز این بخش به سه ماده اولیه کنسانتره، دایس میوه‌ها و پوره را مشخص کرده و معاونت امور باغبانی نیز با اخذ اطلاعات از سازمان جهاد کشارزی استان‌ها، ظرفیت‌های باغی مستعد برای این بخش را اعلام و اتحادیه‌های باغبانی مرتبط و باغداران علاقه‌مند به کشت قراردادی را برای تامین مواد اولیه شناسایی و معرفی کنند.

او افزود: ما در حال بررسی و جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری در زمینه توسعه تولید مواد اولیه آبمیوه در قالب کشت قراردادی و محدود کردن واردات این مواد به کشور هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: با انعقاد کشت قراردادی، باغداران خود را با شرایط مطلوب کارخانه‌ها از نظر کوددهی، سم‌دهی، مبارزه با آفات و تغذیه باغات هماهنگ کرده و سرانجام محصول خود را تحویل صنایع فرآوری می‌دهند و پول خود را دریافت می‌کنند.

او گفت: کارخانجات تولید آبمیوه آماده کشت قراردادی هستند و این بازی برد- برد است، زیرا از این طریق صنایع نیز می‌توانند به مرور زنجیره تولید خود را تکمیل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۶:۰۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
مقام اول در مرکبات بودیم و هستیم، چرا مشخص نیست،،، حالا هی زمین ها رو ویلا کنن بفروشن،،با دهیار و بخشدار،،بجای صنعتی کردن کشاورزی و پیشرفت نباید شغل‌ها رو از بین برد،مکانیزه کردن و نظارت ک دلسوزی میخاد،،با کی هست ؟ جهاد و کشاورزی،،و سیاست واردات و صادرات ،نمیدونم تا کی ما باید به دلار خرج کنیم‌به ریال در بیاریم ، پول ما ریال هست ،،کاری نداریم در کجای دنیا یک کالا ۱۰۰ دلاره،ما هزار تومن می‌فروشیم به داخل ،،چرا که نه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
مدیریت دانشگاه آزادیا داره مملکتو نابود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
حالا چه واجبه که حتما تو آب میوه ها پرک میوه باشه که اینهمه دلارای نازنین هدر بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
سالانه صدها تن محصول هلوی درختی به خاطر نبود امکانات اولیه مانند سردخانه یا عدم وجود کارخانجات فرآوری کافی ویا عدم وجود قیمت مناسب که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشه تا برداشت کنه ضایعات شده دور ریخته میشه اونوقت داریم با ارز 50 هزارتومانی همین محصول مشابه داخلی را وارد میکنیم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
چقدر بی مسولیتی توی این سالها دیده می شه.. این نورچشمی های وارد کننده که در هر صورت باید از رانتشون استفاده کند ،حداقل سرمایه مفت و مجانی بهشون بدن کارخانه تولید کنستانتره بزنند شاید یه اشتغالزایی داخلی هم بشه. منتها آنقدر راحت طلب هستند که واردات با سود بی دردسر و ترجیح می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
آبروریزی ملی
آخرین اخبار